– TPL-branschen är en fascinerande bransch, och väldigt het just nu, men det finns få företag som är riktigt duktiga idag. Många TPL-aktörer genomför dock just nu en resa mot att bli så flexibla som de behöver vara för att möta den fördyring av logistik, som nu pågår, säger Postis styrelseordförande Sanna Suvanto-Harsaae.
I en intervju med DL berättar hon om TPL-marknaden, e-handelns tuffa framtid och Postis planer för Aditro.
Sanna Suvanto-Harsaae är styrelseordförande för finska Posti Group, BoConcept, TCM och Orthex, och sitter i styrelsen för Harvia, Anora, Elopak, Broman Group och sedan mars även Swedish Match, som står inför en bolagsförsäljning till amerikanska Phillip Morris.
– Swedish Match blir nog det kortaste uppdraget hittils, då det första vi gjorde när jag kom in var att rekommendera ägarna att sälja, berättar Sanna Suvanto-Harsaae, på klingande finlandssvenska.
Sedan 20 år tillbaka är hon bosatt i Danmark, men bakgrunden är nordisk med en barndom i Finland och studier i Sverige. Trots tunga poster i flera svenska storbolag är hon lite av en doldis här.
– Jag har hållt mig lite under radarn i Sverige, jag vet inte varför, det har bara blivit så.
Bakgrund inom FMCG
Operativt har hon en bakgrund från företag inom framförallt FMCG, bl a Procter&Gamble där hon var marknadschef i Europa och Recklitt där hon var nordisk vd, men sedan 15 år har hon valt bort krävande toppjobb för styrelseuppdrag.
– Jag tog beslutet att lämna det operativa tillfälligt av familjeskäl, men det var så kul att jag blev kvar i styrelsevärlden. Jag har fått jobba med otroligt många intressanta bolag.
Konsumentfokus, effektivitet och lönsam tillväxt hjärtefrågor för Sanna Suvanto-Harsaae, om det så är B2B- eller B2C- bolag som hon arbetar med – och där har logistiken en nyckelroll.
– Mitt fokus handlar alltid om att företagen ska växa profitabelt. Försäljning och kostnader är olika sidor av samma mynt, och att ha kontroll på sina flöden är helt avgörande för att vara effektiv. Där spelar logistiken oerhört stor roll: Jag ser också alltid till att ta in personer med logistik- och supply chain-expertis i de styrelser jag verkar i.
Strategiskt med TPL-närvaro i Sverige
För två år sedan klev hon på som styreseordförande i det statliga finska postbolaget Posti Group, som 2019 gjorde en storsatsning på TPL när man köpte finska Transval och svenska Aditro Logistics. Det är inte första gången Posti ger sig på TPL-marknaden i Sverige; under åren 2006–2014 gjorde Posti-ägda Itella ett tappert försök, men lyckades aldrig gå med vinst.
– Jag var ju inte med på den tiden, men Itella var lite som en bläckfisk och försökte växa på för många ställen samtidigt. Men att ha TPL-närvaro i Sverige är strategiskt viktigt, Finland är logistiskt sett en ö och Baltikum och Sverige är broarna in i landet för gods. Aditro är en väldigt mogen och duktig spelare på TPL-marknaden, med en fantastisk ledning, och som på flera sätt har kommit längre än Posti gjort i sin övriga TPL-verksamhet.
Finland är logistiskt sett en ö och Baltikum och Sverige är broarna in i landet för gods
Aditro Logistics blir nu först ut i koncernen med att automatisera, när anläggningen i Arlandastad blir med med Autostore – något som skapat en del interna diskussioner, berättar hon.
– Det har varit lite sura miner i den finska TPL-verksamheten. Men det här är ett tydligt tecken på att Aditro är strategiskt viktigt för Posti, och att vi verkligen satsar på verksamheten. Sverige är också främst i Norden på e-handel, och vi kommer att ha nytta av Aditros kunskaper och erfarenheterna av automation i vår övriga TPL-verksamhet.
Skala utan lönsamhet håller inte
När det gäller e-handelns enorma tillväxt de senaste åren så tror Sanna Suvanto-Harsaae att devisen som många e-handlare jobbat efter – att skala kommer att leda till lönsamhet – inte kommer att hålla framåt.
– E-handelns tillväxt har varit helt otrolig och branschen har gått på steroider under pandemin. Men nu står vi troligtvis inför en ny “IT-bubbla” 2023, med en marknad som kommer att hamna under fantastiskt stor press, när pengar börjar kosta pengar. Det kommer bli minskad försäljning och ökade kostnader på alla plan, säger Sanna Suvanto-Harsaae.
– Jag tror att vi kommer få se en del dödsfall inom e-handeln framöver, branschen kommer helt klart att lära sig en läxa.
Jag tror att vi kommer få se en del dödsfall inom e-handeln framöver
Nu gäller det för e-handlare att fokusera på lönsamhet, menar hon, och t ex sålla i kundledet och fokusera på att skapa en effektiv logistikkedja.
– I en butik innebär varje ny kund ett direkt tillskott till intjäningen, den logiken gäller inte i e-handeln: där ökar kostnadsbasen för varje ny kund du får. Man måste fokusera på bra kunder, dåliga kunder kostar och skapar problem.
Lagerbeovet toppar
Logistiken måste vara effektiv och möta kundernas behov.
– Amazon har ju förstått det där, att det är logistiken som skapar kundtillfredställelsen. Kommer inte varan i tiden har du en missnöjd kund, oavsett hur bra varan var. För Amazon är logistiken core-verksamhet.
Men det betyder inte att alla e-handlare måste ha logistik som kärnverksamhet.
– Det gäller en del, särskilt större e-handlare, men för små och medelstora e-handlare är det sällan så.
För TPL-are som vill vinna dessa e-handlare som kunder, gäller det dock att vässa sig, och möta upp mot e-handelskundernas krav.
– TPL-branschen är glödhet, tillväxten är helt enorm. Men TPL-aktörerna är fortfarande ganska omogna och på en resa där ingen är riktigt i mål än. Där är flexibilitet och förmåga att hantera data en nyckel till framgång, automation kan vara till hjälp men det är inte lösningen.
TPL-aktörerna är fortfarande ganska omogna och på en resa där ingen är riktigt i mål än.
Pandemins e-handelsboom och försörjningsstörningar, har rubbat normalläget, och lett till att många e-handlare nu köpt på sig för mycket varor, vilket i sin tur bidragit till den stora tillväxten för lagringstjänster och logistikytor.
– Varuägarna toppar just nu vad gäller lagerbehov, det är fullt i lagren och det byggs helt vilt. Men snart kommer många sitta med för mycket i lager när marknaden vänder, och om ett par år kommer vi ha en hel del tomma ytor igen, tror Sanna Suvanto-Harsae.
Av Hilda Hultén