Göteborgsstartupen Adnavems digitala marknadsplats för internationella sjötransporter vill utmana speditörernas roll i transportkedjan. Nu lanserar bolaget en ny funktionalitet för att välja det grönaste fraktalternativet.
Adnavem – som betyder “till skeppet” på latin – grundades hösten 2017 och är en marknadsplats för globala sjötransporter som kopplar upp transportköpare direkt med de som gör jobbet.
– Det är precis som ett Hotels.com fast för godstransporter. Kunden skriver in sin rutt och får olika prisförslag direkt från rederierna, berättar Andreas Wramsmyr, vd och medgrundare av Adnavem.
Han har jobbat på varuägarsidan i större delen av sitt yrkesliv, bl a som ansvarig för ABBs globala logistik och som logistikchef på Gunnebo. Men det var när han var vd på en speditionsfirma och fick se branschen från insidan som idén om att digitalisera speditionen väcktes.
– Speditörernas roll när det gäller standardtransporter är ju egentligen bara att sköta pappersarbetet och ta bra betalt för det. Om man digitaliserar processen kan varuägarna själva styra sina transportkedjor och spara de pengarna.
Fokus på sjötransport
Initalt fokuserar Adnavem på sjötransporter mellan Asien och norra Europa, med kontor i Göteborg, Shanghai och sedan december även i Singapore. I leverantörsnätverket ingår både globala rederier som Maersk och MSC men också åkerier och tullexpeditörer i både Sverige och Kina. Målet är att bygga upp en internationellt nätverk med fler destinationer, aktörer och transportslag , som flyg och internationella tåglösningar.
15–20 procent lägre kostnad
Adnavem vänder sig till producerande och transportköpande företag som har hyfsat stabila standardflöden till och från Asien. Transportköparen skriver in fraktmängd, start- och slutdestination och marknadsplatsen syr sedan samman en transportkedja, där man kan välja ruttalternativ utifrån t ex pris eller ledtid. Bland de omkring 25 kunderna finns bl a Icebug, som importerar skor från Kina till Göteborg och TTS Marin som exporterar maskindelar till den kinesiska varvsindustrin.
– Vi har fördubblat omsättningen och kundantalet varje kvartal det senaste året, så det går framåt. Men vi är fortfarande en startup, målet är att växa ännu snabbare, berättar Linda Gårdlöv, CCO och medgrundare på Adnavem.
I snitt sparar kunderna 15-20 procent på transportkostnaden. Adnavem tar en kommissionsavgift på ca 3 procent av totalpriset för varje bokning.
– Det är betydligt mindre än speditörernas marginaler på 30-40 procent. Om en container kostar 25 000 att transportera dörr till dörr blir det ganska många tusenlappar mindre, säger Andreas Wramsmyr.
Det har varit förvånansvärt lätt att få leverantörerna att ansluta sig till plattformen, menar han.
– De flesta inser att det här är framtiden. Transportörerna vill gärna ha direktkontakt med kunderna och kunna planera sina volymer bättre.
De flesta inser att det här är framtiden
Lanserar grönt transportval
Hittills har man kunnat välja på snabbaste eller billigaste rutten på Adnavem, men nu lanseras även val för det grönaste transportalternativet.
– Den här frågan är viktig för väldigt många av våra kunder, det är otroligt kul att äntligen kunna lansera den här tjänsten, säger Linda Gårdlöv.
Adnavem använder alla möjliga tillgänglig datakällor, från fartygets fyllnadsgrad, rutt, hastighet och bränsle till hur mycket koldioxid lastbilen som transporterat containern till hamnen släppt ut. Egenutvecklade algoritmer använder sedan datan för att identifiera och ranka de olika rutt- och fraktalternativen utifrån hur stor klimatpåverkan de har.
– Transportköpande företag kan mer än halvera sina koldioxidutsläpp genom att göra gröna transportval. Idag får kunderna en rapport i efterhand från Speditören om hur deras frakts miljöpåverkan, här kan man aktivt välja den klimatsmartaste frakten direkt.
Transportköpande företag kan mer än halvera sina koldioxidutsläpp genom att göra gröna transportval.
Hotar speditörernas affär
Den nya gröna valtjänsten ger Adnavem ytterligare ett försäljningsargument för sin digitala fraktplattform. Får systemet genomslag kan det på sikt hota speditörernas affärsmodell.
– Än så länge ser speditörerna nog inte oss som något reellt hot, men många ser på utvecklingen med skräckblandad förtjusning, säger Andreas Wramsmyr.
Att anlita en speditör för att koordinera globala transporter kan ha nyttor vid komplexa, tidskritiska flöden, menar han, men inte för standardflöden.
– En del speditörer kommer nog att försöka skapa liknande system själva. Några kommer säkert att lyckas, men de som inte hänger med kommer att få det jättesvårt.
Hilda Hultén