Iboxen, Schenker och Linköpings universitet har inlett en fördjupad förstudie med målet att utveckla ett AI-verktyg som ska optimera placeringen av leveransboxar i svenska städer. Projektet är en förstudie genom Closer-projektet AI Enhanced Mobility, med ekonomiskt stöd från Vinnova och Drive Sweden.
Efter en inledande förstudie som visade att det är möjligt att utveckla ett AI-verktyg som optimerar placeringen av leveransboxar går projektet in i en ny fas. Den fördjupade förstudien ska nu undersöka exakt hur AI kan utnyttjas för att förändra hur boxarna positioneras i relation till befintliga ombud och hur människor rör sig i samhällen.
Ett optimerat system leveranssystem väntas både göra konsumenternas upplevelse av att hämta paket smidigare och minska den totala miljöpåverkan.
– Genom att uppmuntra fler att använda leveransboxar i stället för egen bil och genom att optimera logistikkedjan kan projektet ha långtgående positiva effekter för samhället och miljön, kommenterar Johan Edstav, chef för samhällskontakter och hållbarhet på Iboxen.
– E-handeln har ett lite oförtjänt dåligt rykte om att ha stor miljöpåverkan. Och det är för att folk inte ser helheten. Om du sätter dig i en bil och kör till köpcentret för att köpa jackan är det en extra transport, och jackan har även transporterats till butiken. En optimerad e-handel kommer innebära färre transporter, fortsätter Johan Edstav.
Verktyget kommer användas vid placering av nya boxar och omlokalisering av befintliga boxar för att säkerställa optimala positioner och transportflöden i förhållande till paketombud.
Målet nu är att slutföra den djupgående analysen och sedan ansöka om medel för att utveckla själva AI-verktyget.