Airmee kritiseras för samarbete med oseriösa leverantörer

Tidningen Arbetaren har gått på djupet med företaget Ripro som agerar underleverantör åt Airmee, ett företag som enligt granskningen konsekvent arbetar med svarta löner, och har satt sig själv i konkurs för att undvika en skattesmäll. Även Di har lyft kritiken. Airmee förnekar att man arbetar med oseriösa underleverantörer – trots många konkreta bevis.

Tidningen Arbetaren har djupgranskat åkeriet Ripro, som konsekvent arbetar med svartarbete och satt sig själva i konkurs för att undvika en skattesmäll, enligt konkursförvaltaren i fallet, som tidningen mejlat med.

Flera chaufförer har varit i kontakt med tidningen och berättat hur de stått utan lön efter att ha jobbat för företaget. Bolaget jobbar med konkurser som en utväg för att slippa beskattning och företagsnamn som Norrtra, Amrra och Södbudet är också associerade till företagsledarna, enligt granskningen.

”Väljer att blunda”

Pia Bergman, expert på ekonomisk brottslighet och som tidigare arbetat i över 20 år med utredningar på Skatteverket, som Arbetaren talat med, menar att stora företag som Airmee har ett ansvar i att undersöka vilka åkerier de anlitar.

Jag upplever ofta att företag väljer att blunda. Man kan inte svära sig fri från ansvar i de här lägena, utan det måste finnas ett ansvar

– Det finns ju en lag om huvudentreprenörsansvar i byggbranschen, men inte inom budbranshcen. Men jag upplever ofta att företag väljer att blunda. Man kan inte svära sig fri från ansvar i de här lägena, utan det måste finnas ett ansvar. Och för att verkligen stödja de företag som vill göra rätt för sig måste man kontrollera sina underentreprenörer. Inom budbranschen har man inte lika stora projekt som inom bygg. Man har ett antal mindre underentreprenörer som det går att kontrollera, säger Pia Bergman till Arbetaren som även kontaktat Airmee, vars logistikchef, Jonathan Svensson, som dock har en annan bild av Ripros konkurs, och menar att Airmee aldrig skulle acceptera svarta löner.

– Till att börja skulle Airmee som bolag och uppdragsgivare aldrig någonsin acceptera att löneutbetalningar inte sker på rätt sätt eller att de betalas svart. Vi jobbar med många underleverantörer och det har funnits tillfällen i historien där vi fått reda på detta genom whistleblower-funktioner alla kurirer har tillgång till, säger han till Arbetaren.

Di:s källlor bekräftar

Även Di har granskat Airmee, då flera av deras källor menar att bolaget går så dåligt att det blivit omöjligt för dem att anlita seriösa underleverantörer. Airmees omsättning har på fyra år vuxit från 28 till 266 miljoner kronor. Samtidigt har förlusterna ökat från 37 till cirka 100 miljoner kronor.

”Airmee har pressat sina underleverantörer så hårt att det nästan blivit omöjligt för dem att köra lagligt. Bland dem som finns kvar finns sådana som försätter sina företag i konkurs, låter fordringsägarna ta smällen och sen fortsätter i nya bolag”, hävdar en person med god insyn i Airmees upphandlingar, till Di.

Ekobrottsmyndigheten bekräftar till Di att flera av Airmees samarbetspartners nu riskerar åtal. 

Av Klara Eriksson