Åkeriet som satsar på egen solel

I fredags invigde Falkenklev Logistik Sveriges största laddpark intill bolagets depå i Malmö. Den nya solcellparken i Perstorp, som kan producera 1,5 miljoner kWh år. – När vi inledde den här satsningen stod klimatfrågan i fokus, men det här ser ut att kunna bli en riktigt lönsam affär, berättar vd Victor Falkenklev.

Familjeföretaget Falkenklev Logistik grundades 1957 och distribuerar gods via DHLs terminaler i Malmö och Helsingborg till hela Skåne. Bolaget har omkring 150 lastbilar med DHL som största kund, och ägs och drivs av familjen Falkenklev, där mamma Marita “Doss” Falkenklev är huvudägare och sönerna Victor och William Falkenklev är vd för varsitt bolagskontor – Victor i Malmö och William i Helsingborg. Idén om att producera egen solenergi inleddes när familjen ärvde en släktgård i Perstorp.

– Det är en gård med 40-50 hektar mark, och för två år sedan började vi kika på möjligheterna att anlägga en solcellspark där. När den tas i drift i vår har vi kapacitet att producera 1,5 miljoner kilowattimmar solel per år i Perstorp, berättar Victor Falkenklev.

I oktober invigde Falkenklev Logistik Sveriges största laddpark för tunga fordon i Malmö, där elen kommer från Åkeriets egen solcellspark. Foto Falkenklev Logistik

Win-win oavsett elpris

Den nya, publika laddparken invigdes den 14 oktober, intill företagets Malmödepå. Den är Sveriges största laddplats för el-lastbilar och har byggts med laddutrustning från Scania och finska Kempower. Initialt finns 22 laddplatser i parken, med möjlighet att bygga ut med ytterligare 18 platser. Investeringen på totalt 18 miljoner SEK är till hälften finansierad av Naturvårdverket, till hälften av Falkenklev Logistik själva.

– I början blir det nog mest personbilar som laddar här, men när vi får våra ellastbilar i november kommer vi öka vår egen användning av anläggningen. Framåt kommer andelen tunga fordon öka, i takt med att flottan ställs om. Vårt mål är att elektrifiera hela vår fordonsflotta på sikt, förklarar Victor Falkenklev.

Inledningsvis stod hållbarhet i fokus för satsningen; att säkra grön el till den kommande omställningen av lastbilsflottan. Men under projektets gång har idén att producera och sälja grön el visat sig mer lönsamt än bolaget räknat med:

– När vi började satsa på det här räknade vi med att få 40 öre per kwh, så kalkylen ser ju inte direkt sämre ut nu. Sen har vi fördelen att vi har nytta av elen själva: när elen är dyr kan vi sälja den till högre pris, och när den är billig så kör vi billigare och får bättre transportekonomi i vår verksamhet, så det blir en win-win.

Willliam, Victor och Marita Falkenklev testar bolagets nya laddpark för tunga fordon i Malmö. Foto Falkenklev Logistik

Falkenklev Logistik har idag en del mindre distributionsbilar som drivs på el, och i november levereras bolagets sex första ellastbilar; fem från Scania och en från Mercedes, med en räckvidd på 15 mil.

– Som det ser ut nu så är ellastbilar en ganska stor investering, idag kan man få investeringsstöd på 20 procent, men det räcker inte riktigt för att få kalkylen att gå ihop för investeringen. Sen är räckvidden inte så stor än, så det blir mest stadsdistribution med de första ellastbilarna. Men i takt med att räckvidden förbättras kommer vi att kunna köra på solel i hela Skåne och få bättre totalekonomi för elbilsflottan.

Bygger upp laddstationskedja

Under nya varumärket Rifil är tanken nu att bygga upp ett nätverk av laddstationer i Skåne, initialt med fyra laddsiter.

– Vi har säkrat helfinansiering från Energimyndigheten för ytterligaren en laddplats i Perstorp, och planerar för ytterligare två anläggningar i Skåne.

I laddparken i Malmö installeras också batterilagring i form av ett jättebatteri på 2 mw som ska fungera som buffertlagring hjälpa till att balansera produktionen mot kraftnätet. Bolaget säkrar också tillgång till förnybar el när solcellsanläggningen inte producerar tillräckligt, genom ett avtal med Bixia.

– Det började som en klimatsatsning, men jag tror att vi kan få riktigt bra business i det här på sikt – särskilt när utvecklingen går framåt vad gäller räckvidden för lastbilar, säger Victor Falkenklev.

Av Hilda Hultén