Rekryteringsbehovet inom sjöfarten är fortsatt högt. Ca 15 procent av de anställda i Transportföretagens medlemsföretag inom sjöfart går i pension de närmste tre åren, vilket innebär att branschen behöver rekrytera 2 200 personer. “Lyckas inte sjöfartsbranschen hitta personal kommer det att påverka svensk export och import negativt, vilket kommer att resultera i stora samhällsekonomiska konsekvenser”, säger Caj Luoma, chef kompetensförsörjning, Transportföretagen.
90 procent av Sveriges import och export sker med fartyg, vilket innebär att samhällsekonomin är starkt beroende av sjöfarten. Sjöfartsbranschen har en utmanande personalbrist och kommer inom en treårsperiod att behöva anställa 2 200 personer. Det är en ökning med 25 procent sedan senaste mätningen 2020. Detta enligt Transportföretagens nya rapport ”Tempen på sjöfartsbranschen 2023”.
– Lyckas inte sjöfartsbranschen hitta personal kommer det att påverka svensk export och import negativt, vilket kommer att resultera i stora samhällsekonomiska konsekvenser. Vi behöver få fler ungdomar att vilja söka sig till sjöfartens yrkes- och högskoleutbildningar och dessutom behöver vi skapa utbildningsplatser inom vuxenutbildningen. Detta gäller främst inom yrkesvux, kommenterar Caj Luoma, chef kompetensförsörjning, Transportföretagen.
Cirka 520 personer i de undersökta yrkesgrupperna går i pension under 2023-2025. 520 personer motsvarar ca 15% av totala antalet anställda i medlemsföretagen. Personal med rätt kompetens behövs i alla positioner, från manskap på däck, till befäl och serveringspersonal. För att det ska finnas personal att rekrytera behöver bl a regelverket för yrkexvuxutbildningar ses om, fler behöver utbildas och skolpengen höjas för att täcka bl a bränslekostnader, anser Transportföretagen,
Två av tre företag säger att de har svårt att rekrytera. Överlag är det svårt att hitta personer med rätt yrkesutbildning inom gruppen manskap (manskap maskin och manskap däck), elektriker/elingenjör och kock/kallskänka/mässman.
Lyckas inte sjöfartsbranschen hitta personal kommer det att påverka svensk export och import negativt, vilket kommer att resultera i stora samhällsekonomiska konsekvenser
– Innehållet i de utbildningar som leder till sjöfartsbranschen måste hålla fortsatt hög kvalitet samt svara mot branschens krav och behov. Vi menar att kvalitativa utbildningar dels leder till fler sökande till utbildningarna, dels att de som utexamineras har den kompetens som branschen efterfrågar. Detta är något som Transportföretagen, tillsammans med beslutsfattare, utbildningsarrangörer och myndigheter, behöver samverka bättre kring, kommenterar Caj Luoma.
– Det är också viktigt att klargöra att sjöfartsbranschen har behov av kompetens som kommer från flera delar av utbildningssystemet – från gymnasiet, yrkesvux och från högskola/universitet. Det innebär att även kommunala beslutsfattare ska ha sjöfartsbranschen för ögonen vid beslut om framtida utbildningssatsningar, avslutar Caj Luoma.