Amazon fimpar grossisterna

Amazon meddelade nyligen att man slutar köpa in produkter från grossister och distributörer och i fortsättningen bara kommer att göra affärer direkt med varumärkesägarna på den europeiska marknaden. “Det är inte jätteförvånande, Amazon har rört sig åt det här hållet länge” säger Amazon-experten Anna Nordlander.

Den 15 februari meddelade e-handelsjätten Amazon sina leverantörer att man från och med den 15 januari 2024 endast kommer att köpa in varor direkt från varumärkesägarna på den europeiska marknaden. .

Förändringen innebär att Amazon endast kommer att köpa varor direkt från varumärkesinnehavare, med vissa undantag där återförsäljaren har ensam distributionsrätt. Nyheten kommer inte helt oväntat, menar Anna Nordlander, Amazon-expert och medgrundare på Amzello:

Anna Nordlander. Foto Amazon

– Amazon har gått åt det här hållet länge, att man vill bygga relationer direkt med varumärkena, så det här är inte jättechokerande utan en hyfsat väntad utveckling. För de varumärken som inte har en relation med Amazon idag utan förlitat sig på återförsäljare så blir det ju tufft på kort sikt, samtidigt blir det en push för varumärkena att ta tag i hur deras varumärken upplevs och exponeras på Amazon. Kanske kommer detta tvinga in många i att själva bli tredjepartsäljare. Amazon växer, de är svåra att ignorera som plattform idag.

För de varumärken som inte har en relation med Amazon idag utan förlitat sig på återförsäljare så blir det ju tufft på kort sikt

Förändringen gäller endast leverantörsledet, alltså där Amazon själva köper in varor och säljer dem vidare på plattformen, och inte tredjepartsäljare som själva äger varorna och sköter distributionen. Distributörer som vill fortsätta sälja samma varor på Amazon måste nu ansöka om att bli Amazon Seller och gå från en B2B-modell till en D2C-modell med föräsljning direkt till konsument.

Amazon har goda skäl till att göra den här förändringen, menar Anna Nordlander.

– Dels handlar det här om att kapa mellanhänder och därmed förbättra marginalerna och hålla ned priserna på plattformen. Amazon försöker precis som alla andra att få ordning på marginalerna i den situation som nu råder. Det kan finnas logistiska fördelar också, men huvudsyftet är nog att kapa kostnader.

Amazon försöker precis som alla andra att få ordning på marginalerna i den situation som nu råder.

Att lågkonjunkturen drabbat e-handeln och tech-branschen märks även hos den amerikanska plattformsjätten; i januari meddelade bolaget att man säger upp 18 000 personer och stänger tre lager i UK. Dock ska siffran sättas i relation till att Amazon ökat personalstyrkan med 800 000 personer för att möta de ökade volymmerna under pandemin.

– Jag skulle säga att Amazon klarar krisen ganska bra och att man ligger ganska lågt procentuellt sett på varselsidan jämfört med många andra techbolag. Många bolag har en utsatt situation nu, men Amazon har fördelen att man gått igenom flera kriser tidigare och har en bra position att hantera fluktuationer på marknaden. Jag skulle säga att Amazon är bättre rustade än många andra techbolag som gått på konstgjord andning.

Återförsäljare och varumärken har nu 11 månader på sig att justera hur man jobbar mot Amazon som marknadsplats.

Av Hilda Hultén

Här är en kopia av brevet som Amazon skickat ut till grossisterna:

Dear Vendor,
As part of a procurement policy implemented at a European level, Amazon has decided to focus on sourcing brands directly from brand owners.

As a result, we hereby inform you that we will stop sourcing all products from you, starting on 15 January 2024.

We remain at your disposal to discuss the above with you, and if you have any questions, please reach out to Vendor Support through Vendor Central.

You still have the opportunity to sell these products to customers directly on our store through Amazon Marketplace, as a third-party seller. If you do not already have a Seller Central account you can get started by speaking to a team member directly here.

Sincerely,
Amazon EU SARL
Luxembourg, February 15, 2023