Den globala e-handelsjätten Amazon aviserade i januari att 18 000 anställda skulle sägas upp. Nu växer varselvågen med ytterligare 9 000 anställda inom HR, annonsering, webbtjänster och Twitch. Orsaken är det osäkra ekonomiska läget. Samtidigt ökade e-handelns omsättning i Sverige i februari, även om den minskar i volym.
Amazons anställda fick på måndagen, 20 mars, reda på att ytterligare 9 000 anställda ska sägas upp, bara några månader efter att bolaget presenterade planer på att säga upp 18 000 anställda. Orsaken är densamma som då: fler kunder återvänder till fysiska butiker plus det osäkra ekonomiska läget.
Under pandemin expanderade Amazon kraftigt men bolaget har, liksom många andra techbolag, drabbats hårt av den kämpande ekonomin. Den nya vågen av anställda som får gå återfinns inom bolagets webbtjänster, annonsering, HR och streamingtjänsten Twitch. Det är i dagsläget oklart om tjänster i Sverige berörs.
Bolagets vd Andy Jassy kommenterar situationen i ett blogginlägg:
“Vissa kanske undrar varför vi inte tillkännagav dessa uppsägningar tillsammans med de vi aviserade för några månader sedan. Det korta svaret är att inte alla team var klara med sina analyser på senhösten; och i stället för att rusa igenom bedömningarna utan lämplig noggrannhet valde vi att dela dessa beslut så folk fick informationen så tidigt som möjligt.”
E-handeln ökar – och backar
Den kämpande ekonomin gör också direkt avtryck i den svenska e-handeln. Enligt Svensk Handels E-handelsindikator för februari månad steg omsättningen med fyra procent jämfört med februari 2022, trots att februari historiskt är en svag månad. Räknar man in e-handeln från utlandet steg omsättningen med fem procent. Indikatorn är dock inte inflationsjusterad, så sett till volym har den sannolikt snarare minskat något jämfört med förra året.
– Tyvärr ser vi inga tecken på en närstående vändning för e-handeln, till exempel visar Handelsbarometern för februari att e-handelsföretagens framtidsförväntningar fortsatt är på rekordlåg nivå. E-handeln pressas av köpsvaga konsumenter som dragit åt svångremmen, vilket kraftigt påverkar framför allt varukategorier med mer kapitalintensiva produkter som möbler, inredning och hemelektronik, kommenterar Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.