Pär Svärdson, grundare och vd Apotea, lyfte transportköparens roll som nyckel till omställningen av transportsektorn på ett seminarium på fredagen. ”Ska man komma till vårt lager i Morgongåva ska man vara absolut i framkanten, annars kan man glömma oss som kund”, sa Pär Svärdson, som siktar på att kunna erbjuda emissionsfri leverans som fraktalternativ nästa år.
Pär Svärdson har ett stort intresse för logistik, och har med egen kraft och egna pengar drivit på utvecklingen inom e-handelns last mile-transporter. Han är även känd för att utan omsvep och rakt på sak dela med sig av sina erfarenheter och åsikter.
Det gav han exempel på under Logistikias seminarium om elektrifieringen av godstransportsektorn på fredagen, då han lyfte hur Apotea som betydande transportköpare, driver på omställningen av transportbranschen, genom att ställa hårda krav på transportörer och åkerier. Bland annat har företaget infört en miljözon kring lagret i Morgongåva – och idag erbjuder man fyra helt fossilfria leveransalternativ.
– Ska man komma till oss i Morgongåva måste man ligga absolut i framkanten, annars kan man glömma oss som kund. Som stor kund har vi mycket makt – och då kan vi få klimatfrågan att bli på liv och död för dem, sade Pär Svärdson.
För Apotea handlar det om vad framtidens kunder kommer kräva av företaget.
– Det är klart att vi måste sätta fart och ställa högre krav. De som växer upp nu kommer bli extremt hårda kravställare på Apotea, sa Pär Svärdson.
Miljözonen innebär att endast Euro 6-klassade lastbilar får köra in till Apoteas lager.
– Vi tillåter fossila bränslen än så länge. Men vi kommer att skärpa det så vi inte tillåter fossila bränslen, sa Pär Svärdson och påpekade att målet är emissionsfrihet och beskrev samarbetet med transportörerna – av vilka han är investerare i flera, som ”mycket tätt”.
– Vi har idag fyra fossilfria leveranssätt och jag tänker att vi snart ska ha minst lika många emissionsfria leveranssätt, och att fossilfria kommer vara en lägstanivå, sa Pär Svärdson som förväntade sig kunna erbjuda den första emissionfria leveranstjänsten ”nästa år”.
Emissionsfritt innebär inte drift med biobränslen, som biogas eller HVO100, utan eldrift – antingen genom batterier eller bränsleceller.
– Det är ju inte last mile som är problemet här – 25 procent av Postnords fordonsflotta är ju elbilar, men då är det många elcyklar och distributionsbilar och sånt, utan utmaningen med emissionsfritt det är linehaul, transporterna mellan terminaler. Men nästa år ska det fasenimig komma.
Utmaningen med emissionsfritt är linehaul, transporterna mellan terminaler. Men nästa år ska det fasenimig komma.
Positiva transportörer
Transportörerna, menar Svärdson, har bara responderat positivt på Apoteas krav – åtminstone till honom.
– Om jag ställer krav på Postnord så gör jag ju dem en tjänst, för då kommer de ställa om snabbare och systemet ställa om snabbare, vilket alla tjänar på. Om fraktnäringen i Sverige kunde visa att den var supermiljövänlig i stället för att vara utmålad som en bov skulle det vara en guldsituation för dem.
Fler borde tänka likadant och använda sin köpkraft– till exempel samhällsaktörer, menar han – som också är stora transportköpare.
– Jag tror vi alla måste hjälpa till för att få ner utsläppen. Om offentliga aktörer bara skulle upphandla emissionfria transporter till skolor, sjukhus etc, då sätter man en djävulsk press. Samhället är en extremt stor köpare, vi är en miniaktör i jämförelse.
Strömförsörjning viktig fråga
Däremot kommer det kräva ström, påpekade han. När Apotea byggde i Morgongåva var byggnaden klimatneutral genom sin stora solcellsanläggning på taket. Men med all ny automation som stoppats in på lagret de senaste åren, som även den drar el, gäller inte det längre – och nu bygger Apotea ut solcellsanläggningen.
– De två laddstolpar som vi nu satt upp utanför lagret drar därtill 500 000 kwh tillsammans, det är 30 procent av av vad vår kåk drar. Det är mycket ström, sa Pär Svärdson.
– Den här diskussionen i samhället borde man ta på ett betydligt större allvar än vad man gör – sätter vi upp några stolpar till har vi ju bränt alla energi i Sala-Heby-området.
Vad gäller diskussionen snabbhet kontra hållbarhet inom e-handelsleveranser, menar Svärdson att det handlar om hur snabbt.
– Med rimligt korta leveranstider kan du fortfarande bygga ett bra transportsystem. Tittar jag på transportbranschen så är det de med kortast leveranstid som är de som är fossilfria, som cyklar och har elbilar. Med rimligt korta leveranstider finns ingen motsägelse mellan miljö och hållbarhet, sa han.
Av Klara Eriksson