Årets BW: Mindre gratisfrakt och fler paketskåp

TA-leverantören och fraktväljaren Ingrid har djupgranskat årets black week-data – med logistiken i fokus. ”Trenden är att folk handlar för mindre pengar och att e-handlarna börjar ta mer betalt för leveranser” säger Anders Ekman, COO på Ingrid.

StadFörändring
STOCKHOLM-8.2%
GÖTEBORG-5.0%
MALMÖ-4.3%
UPPSALA-4.6%
LINKÖPING-3.4%
Grand Total-5.9%
Antal lagda order under black week 2022
jämfört med black week 2021.
Källa Ingrid.

Ingrid har jämfört vad som handlades under black week 2022 med data från black week 2021. 2022 hanterade Ingrid 1,1 miljoner ordrar under rea-veckan, drygt 200 000 färre än under black week 2021. Det genomsnittliga köpbeloppet per order sjönk även det, med 3,5 procent, jämfört med beloppet 2021.

– Trenden är att folk handlar mindre och för mindre pengar, stockholmarna betydligt mindre än förra året, och att e-handlarna börjar ta mer betalt för leveranserna. Dessutom har paketskåp ökat kraftigt i popularitet, vilket Postnord, Instabee och iBoxen borde vara glada för, säger Anders Ekman.

Särskilt sjunker konsumtionen i storstäderna, enligt Ingrids data – i Stockholm lades 8 procent färre ordrar än förra året.

Paketskåp allt mer populära

Andelen av de ordrar som gick genom Ingrids system som levererades till paketskåp steg kraftigt, med hela 42 procent, till en andel på 15 procent. Samtidigt sjönk andelen hemleveranser med fem procent.

– Rimligen har det ju här att göra med utrullningen av paketboxar som accelererat, man kan ju också konstatera att det verkar vara ett populärt leveransalternativ hos konsumenterna, säger Anders Ekman.

Typ av leveransAndel 2021Andel 2022Förändring
Hemleverans32.9%31.4%-4.6%
Leverans till butik6.2%5.8%-6.7%
Leverans till brevlåda19.4%17.1%-11.7%
Paketskåp10.6%15.0%41.5%
Ombud30.9%30.7%-0.7%
Paketskåp som leveransmetod ökade starkt under årets black week,
jämfört med 2021. Källa Ingrid.

Mindre gratisfrakt

E-handlarna tog i år också betalt för leveranser i större utsträckning – andelen som fick gratis leverans sjönk med 4,4 procentenheter till 69 procent.

– Jag tycker att det är en rolig utveckling att allt fler e-handlare börjar ta betalt för frakten. Vi har ju tidigare påpekat att det här är en potentiell intäktskälla som man bör utnyttja mer, säger Anders Ekman.

Hemleverans sjönk med ca 5 procent, och priset som kunderna betalade för en hemleverans i genomsnitt sjönk med tre kronor, från 45 kronor i genomsnitt 2021, till 42 kronor 2022.

Av Klara Eriksson