Arbetet med att återställa Malmbanan efter urspårningen den 17 december fortsätter under krävande förhållanden för folket på plats. Hittills har man hittat 12 rälsbrott och ca 25 000 slipers behöver bytas. Ändå lyckas man hålla ett högt tempo.
Den 17 december spårade ett fullastat malmtåg ur på Malmbanan mellan Kiruna och Narvik. Totalt är ca 15 km järnväg skadad och all trafik på Malmbanan norr om Kiruna har varit stoppad sedan händelsen. Enligt tidiga bedömningar kommer trafiken inte vara igång förrän tidigast i januari.
Arbetet med att återställa banan inleddes direkt och har fortgått under julhelgen. Arbetsförhållandena för de som arbetar med återställandet har varit krävande med sträng kyla, vindar och snöfall på platsen, enligt Trafikverket.
Simon Sunna, tillförordnad enhetschef järnväg nord vid Trafikverket:
– En stor eloge till alla som arbetar med återställandet. Vi har gott samarbete med alla inblandade och det är god stämning trots de väderförhållanden som råder. Statens haverikommission har varit effektiva och gett oss röjningstillstånd allt eftersom. Vi har haft hjälp av norska BaneNor att snöröja norr om olycksplatsen, Kiruna kommun har lånat ut en större rastplats för upplag av slipers, LKAB har sin röjningspersonal på plats och vår entreprenör BDX gör ett oerhört bra jobb.
Omfattande spårskador
Omfattningen av urspårningen börjar bli allt tydligare. Omkring 25 000 slipers kommer behöva bytas. 12 stycken rälsbrott har hittills kunnat konstateras och även kontaktledning, växelkomponenter och kablar är skadade och behöver bytas. De första sliprarna började bytas på lördagen den 23 december.
– Vi har nu bytt cirka 3 700 slipers på tre dagar. Det är ett oerhört högt tempo. Det är vad man normalt klarar att byta under sommarförhållanden och det väder som råder i området är lång från sommarväder. Samtidigt pågår fortsatt inventering av skador och planering av kommande växelinläggningar, rälsbyten och vi kommer till exempel att laserscanna snögalleriet för att vara säkra på att vi inte missat något vid okulärbesiktningen, kommenterar Simon Sunna.
På grund av väderförhållandena har en del av de maskinella resurser som funnits på plats fått användas för snöröjning. Såväl bemanningen som antalet maskiner beräknas tredubblas under veckan. Det kommer vara totalt ca 60 tekniker från hela landet som kommer upp för att arbeta med återställningsarbetet. Även om man har maskiner till hjälp så finns vissa moment som måste hanteras manuellt såsom borttagning av befästning och att justera slipern till rätt position.