Avfärd för ostindiefararen Götheborg

Idag lämnar ostinidefararen Götheborg kajen i Eriksberg i Göteborg för en första marknadsföringstur till Stockholm, inför den planerade Kinaseglatsen i vår. Relationen till Kina har dock förändrats till det sämre sedan skeppets första Kinaresa som inleddes 2005.

Ostindiefararen Götheborg, en replika av den ostindiefarare som 1745 sjönk utanför Göteborgs hamninlopp, gjorde sin jungfrufärd till Kina under 2005-2007. En resa som fick stor internationell uppmärksamhet, inte minst i Kina. Sedan dess har fartyget gjort nio expeditioner runt om i världen, men har de senaste fem åren legat vid kaj som turistattraktion i Göteborg.

Sedan februari ägs fartyget av logistikbolaget Greencarrier, och nu är det alltså dags för förspelet inför den planerade Kinaseglatsen i vår, där avfärden är planerad till april. Resan kommer gå via ett antal stopp i Medelhavet, Suez-kanalen, Indien samt övriga Asien, med Shanghai som planerad slutdestination.

Idag avgår skeppet med destination Stockholm, med ett femtiotal personer i besättningen, en övningsfärd på 10 dagar inför Asienresan i vår. Den 4 september planeras avfärden tillbaka till Göteborg, med delvis ny besättning.

– Vi behöver träna upp många som lär sig allt om hur skeppet fungerar om vi ska kunna ta oss till Kina igen, säger ostindiefararbolaget SOIC:s vd Peter Alexandersson till DN.

Vårens Asienexpedition beräknas kosta 35-40 miljoner kronor och skeppets ägare Greencarrier hoppas få in partners för att finansiera resan.

Men Asienresan ska vi ekonomiskt lösa med egen kraft oavsett andra partners. Fast jag tycker att det här är en bra grej för svenskt och nordiskt näringsliv, vi kan bli en slags flytande plattform för landet Sverige och vad vårt näringsliv kan hjälpa till med, inte minst inom miljö och klimat, säger Stefan Björk, styrelseordförande för Greencarrier till DN.

Vid jungfrufärdens slut 2007 möttes Sveriges kung och Kinas president ombord i Göteborg, och relationerna mellan länderna var mycket god. Idag är det politiska läget betydligt mer ansträngt mellan Kina och Sverige, inte minst för Göteborg då den göteborgske bokförläggaren Gui Minhai som verkade i Hongkong fortsatt sitter fängslad i Kina – samtidigt som stadens näringsliv är tätt sammanflätat med det kinesiska, inte minst genom Geely och Volvo.

Greencarriers och därmed skeppets ägare Stefan Björk säger för sin del till DN att ”det är ingen lätt fråga och man kan ha åsikter om allt”.

– Vi har kokat ner det till att det är Sveriges regering och utrikesnämnd som får avgöra hur olika länder ska hanteras. Nu är Kina en del av den här resan och vi rättar oss efter vad regeringen säger ska gälla.

Han hoppas att fartyget ska välkomnas till Shanghai:

– Resan för 15 år sedan gav en enorm uppmärksamhet. Jag hoppas att man ser det som bra sak länderna emellan. Jag tror det är bra för Sverige. Jag tror också att alla mänskliga möten kan tillföra mycket utöver affärer.