Regeringen har beslutat om en förordningsändring som ska ge fler möjlighet att få behörigheten fartygsbefäl klass VII. Ändringen innebär att den 36 månader långa däcktjänstgöringen får ersättas av en kortare handledd fartygsförlagd utbildning. Beslutet välkomnas av Föreningen Svensk Sjöfart som ser en bättre kompetensförsörjning framför sig.
Tillgången till sjöbefäl bedöms ha avgörande betydelse för den svenska sjöfartens framtid. För att få framföra det mindre till mellanstora tonnage som vanligtvis används i Sverige och i Sveriges närområde behövs normalt behörigheten fartygsbefäl klass VII.
Den nu beslutade ändringen innebär att den 36 månader långa s k däcktjänstgöringen får ersättas av en kortare handledd fartygsförlagd utbildning. Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om vad en sådan utbildning ska innehålla och hur lång den ska vara.
– Framtiden för svensk sjöfart påverkas av tillgången till erfaren sjöpersonal med rätt kompetens. Nu gör vi utbildningen mer flexibel för att stärka den svenska sjöfartens konkurrenskraft, kommenterar infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Ändringen gäller från och med den 10 april 2024 och den nya utbildningen kan starta så fort Transportstyrelsens föreskrifter är på plats.
Föreningen Svensk Sjöfart välkomnar beslutet och ser det som ett mycket positivt steg för att säkerställa en hållbar kompetensförsörjning inom sjöfartssektorn.
– Vi är mycket positiva till att regeringen nu har beslutat om att genomföra den förordningsförändring som branschen länge arbetat för. Den svenska sjöfarten har ett stort behov av mer personal generellt och vi har sett rapporter som visar på att antalet nybörjare på befälsutbildningarna behöver fördubblas. Att regeringen nu får detta på plats och dessutom precis i tid för att utbildningen ska kunna starta till hösten är verkligen välkommet, kommenterar Anders Hermansson, vd för Svensk Sjöfart.