Hur årets Black Week och julhandel faller ut är temat för senaste avsnittet av E-handelstrender. En svag julhandel med mycket reor förutspås, och ett ännu svagare 2023. ”Det här kommer att svida” säger Emma Hernell, vd HUI Research, i podden.
E-handlarnas stora lager och konsumenternas krympande plånböcker blir en utmaning under årets Black Week. Enligt HUIs prognos ökar årets julhandel med 2 procent i löpande priser (utan hänsyn till inflationen), men med hänsyn till inflationen minskar den i stället med 7 procent.
– Julhandeln är ju den viktigaste perioden för många detaljhandelsbolag, så det här kommer att svida. Det är allvarligt, säger Emma Hernell, vd HUI Research i podden.
Många e-handlare känner stor osäkerhet inför perioden som väntar – och inför nästa år. Det konstaterade de medverkande i podden: utöver programledaren Urban Lindstedt och Emma Hernell, vd HUI Research: Arne Anderson, senor e-handelsrådgivare på Svensk handel, Emma Klintbo Klingspor, vd Designtorget och Janne Jakobsson, Chef Affärsstöd Digital & Partner på Postnord.
”Allvarligt läge”
– Den känslan jag får är att det är allvarligt läge, och jag pratade med flera förra veckan som sa att det var stendött till och med. Och det är stora e-handlare, säger Arne Anderson, e-handelsrådgivare på Svensk Handel med en lång bakgrund som e-handelsexpert på Postnord, i podden.
– Men frågan är kanske vad de jämför med – om de jämför med Covid då de hade en oerhörd uppgång, eller åren innan dess.
Emma Klintbo Klingspor vd på Designtorget, tror ändå på en liten ökning av julhandeln i år mot föregående år.
– Vi hade kunnat göra om prognosen för de sista veckorna varje dag, känns det som. Vi ser att kunderna reagerar extra mycket på priskampanjer, på billigare produkter och kanske väntar lite längre med större och dyrare köp. Men vi ser ändå att man handlar och vi presterar fortsatt bättre än föregående år, men att göra en prognos för nästa år känns nästan omöjligt faktiskt, säger hon.
Postnord – som levererar drygt hälften av de svenska e-handelspaketen – märker även de av den svaga efterfrågan och har svårt att sia om framtiden, men förstärker längs med hela linjen liksom tidigare år.
Låååång rea innan jul
En annan trend som samtliga märkte av var förlängningen av reaperioden innan jul som nu kan börja redan vid Singles Day 11/11.
– Vi ser att julhandeln, och det har vi sett de senaste åren, tidigareläggs och pågår under en längre period. Det positiva för de som ska leverera varorna är att man har en längre period på sig, men det är inte helt säkert att det är bra med en reaperiod precis före jul, säger Emma Hernell i podden.
Emma Klintbo Klingspor hade helst sluppit ”före jul”-rean, men som detaljhandlare ser de inte att de kan ignorera detta viktiga marknadsföringsevent.
– Det är ju liksom då som julhandeln börjar på riktigt idag och man kan få in helt nya kunder än annars, som gått och spanat in varor länge, säger hon och konstaterar att årets julhandel kommer bli toppen – för konsumenterna.
– Jag tror vi kommer se mycket prisdumpning. Vi kommer att ha upp till 50 procent och det har vi aldrig annars, säger Emma Klintbo Klingspor.
Konsumenterna är väldigt intresserade av låga priser just nu och kommer vara ute tidigt och leta, men handeln kommer reagera lite olika på detta, menade Emma Hernell.
– Det beror lite på hur mycket man har på lager. Modehandeln har haft en ganska bra försäljning efter Covid och har inte lika mycket på lager, men det har nog däremot hemelektronikbranschen, säger Emma Hernell, som menar att den senare branschen kommer ha det tufft framöver liksom företag som säljer heminredning och produkter för byggande hemma – andra branscher som gått jättebra under pandemin.
2023: tufft år
2023 blir ”ett väldigt jobbigt år” för handeln, tror Emma Hernell. Enligt HUI Researchs prognos växer handeln med 2 procent i löpande priser, men borträknat inflationen minskar i stället omsättningen med 0,5 procent.
– Inflationen biter sig fast, men hur de ränteinsatser riksbanken gör just nu biter på inflationen påverkar hur det blir framöver. Det finns inget som påverkar handeln så mycket som styrräntan.
Framöver kommer fokuset hamna mer på att vårda det man har, och de som har en stabil grund att stå på, bland annat en bra logistiklösning, kommer att vara vinnarna framöver, tror Arne Andersson.
– Många har dragit i alla bromsar de kan för att minska sina marknadsföringskostnader. Framöver gäller det att ta hand om och bygga communityn med de kunder man har och inte fokusera på att dra in nya kunder och fokusera på tillväxt, tillväxt, tillväxt. Riskkapitalet har ju också dragit i alla handbromsar de har och kräver lönsamhet, säger han.
– Vi ser också att logistiken blir allt viktigare, det har alla börjat upptäcka. Svenska e-handlare har varit duktiga, men de som har investerat i logistiken, de som är stabila, de kommer se en rejäl sättning men de kommer fortsätta att vara med och komma ut på ett bra sätt.
Av Klara Eriksson