Black Week “Bättre än förväntat”

Black Friday är här och Dagens Logistik har kollat reafest-tempen med Paul Svanfeldt, vd på tredjepartslogistikern Bonver Logistics på Lidingö och Anders Ekman, COO på fraktväljaren Ingrid. “Våra siffror visar att det går ungefär som förra året – det vill säga bättre än förväntat”, säger Anders Ekman.

Tredjepartlogistikaktören Bonver Logistics, med citynära lager på den inbjudande adressen Gåshaga brygga, Lidingö är inriktade på e-handelslogistik med flera influencers och mindre varumärken som kunder. TPL-verksamheten upptar ca 12 000 av husets totalt 23 000 kvm och sysselsätter en egen arbetsstyrka på 40–50, som toppas upp med hjälp av bemanningsföretaget Insitepart vid behov. Paul Svanfeldt har varit på bolaget i fem år, varav tre år som vd. Black Friday är alltid en anspänning, konstaterar han.

– Under veckorna runt Black Friday tar vi in tio gånger fler personer i bemanning än annars, just när vi drygt 180 personer på lagret, Man måste spänna bågen extremt, säger Paul Svanfeldt.

Paul Svanfeldt. Foto Bonver Logistics.

Utöver att gå från tio bemanningsanställda – utöver den egna personalen – till 120, går man upp i treskift under årets peakveckor.

Speciell dag

– Vi har varit igång sedan den 12 november, men idag är ändå speciellt. Många konsumenter väntar med att handla till Black Friday, och de förväntar sig att deras butiker erbjuder något extra idag.

Bonver Logistics har specialiserat sig på TPL för e-handel med kunder som Bianca Ingrossos sminkmärke Caia Cosmetics, Rituals nordiska distribution, Petra Tungårdens klädmärke Adoore, Skidåkaren Jon Olssons klädmärke C’est Normal och Sofia Wistams smycken. De absolut flesta erbjuder något slags erbjudande under Black Week, berättar han.

– Några kanske spelar hållbarhetskortet och rear ut sina refillprodukter och kallar det “Green Friday”, men de flesta gör någonting – då konsumenterna förväntar sig det. Det blir lite av ett grupptryck på marknaden, säger Paul Svanfeldt.

Han konstaterar att man förr använde Black Friday för att tömma lagret – så är det inte längre.

– Nu fyller man i stället på det något fruktansvärt innan. Och det behövs nog, kunderna har väntat på den här rean: julklapparna tänker man köpa även i år trots marknadsläget, men nu gör man det lite mer proaktivt.

Bonvers kunder, varav många befinner sig inom skönhetsegmentet, har mått ganska bra i år – ett år som e-handeln generellt har backat.

– Jämfört med förra året taktar vi på ungefär samma volymer: en kund har flyttat ut, men det har fyllts på av befintliga och nya kunder. Under reaperioden nu så tycker jag ordrarna verkar större än vanligt, jag tror vi landar ungefär som förra året eller bättre. Vi är nöjda med peaken så här långt, säger Paul Svanfeldt.

Stabila siffror för Black Week

Anders Ekman på fraktväljaren och TA-leverantören Ingrid har tittat på hur mycket ett antal e-handlare säljer i år jämfört med förra året: siffrorna visar att Black Weeks försäljningsvolymer hittills är ner 3 procent jämfört med förra året. Ingrid delar in e-handlarna i flera olika segment: apotek, hem och hemelektronik, mode och övrigt, där mode tappar mest: -21 procent, hem- och hemelektronik, -3 procent, apotek ökar med 17 procent och övrigt med 6 procent.

Anders Ekman. Foto Ingrid.

– E-handeln går bättre än åtminstone jag hade förväntat mig – jag hade trott på ett större tapp. För den e-handlare som vill veta om man går bättre eller sämre än snittet, kan man konstatera att säljer man ungefär som förra året, så är det bra, säger Anders Ekman.

– Det tyder på att Black Week och julhandeln landar ungefär som förra året. Jag tycker det här visar på att bottnen är nådd för den här gången, och att det kommer vända uppåt framöver.

Idag är det Black Friday, men den rea-dagen har vuxit till först en vecka, och nu än längre fas som sträcker sig från mitten av november till början av december. Hur länge man kan attrahera kunderna till sin sajt handlar om hur bra och tillförlitligt leveranserbjudande man har, enligt Anders Ekman.

– Jobbar man aktivt med sitt leveranserbjudande kan man förlänga Black Week-försäljningen.

Kraft att satsa framåt

Hos Bonver Logistics har Black Week i år en lite annan tyngd. TPLaren har länge varit på jakt efter en andra lagersite, men e-handelstappet efter pandemin och lågkonjunkturen kom i vägen.

– När räntorna och hyrorna hoppade upp kändes det för osäkert för att hoppa in ett nytt, långt hyresavtal, men nu känns det som att det har vänt. Nu är vi igång igen och sonderar, innan sommaren 2024, eller i början av 2025 vill vi lägga till ytterligare ett lager, säger Paul Svanfeldt.

– Vi har sagt att när vi utvärderat peaken kan vi fatta beslut om nästa lagersite. Det vi tittar efter är en till lokal på ca 10 000 kvm norr om Stockholm, i t ex Arlandastad, Rosersberg eller Brunna.

Bonver Logistics fortfarande – mestadels – manuella lager i den gamla margarinfabriken på Gåshaga brygga. Foto Klara Eriksson.

Utvärderar olika automationslösningar

I väntan på att satsa vidare har Bonver provat sig fram lite i automationsfältet: en B+-packmaskin är på ingång, fler paternoster-verk har plockats in liksom ett sorteringsverk, och man är intresserade av att testa någon ny typ av plockautomation.

– Det är spännande att flera aktörer börjat gå mot automation as a service, det gör det möjligt att testa automationslösningar och se hur de fungerar i verksamheten. Vi har inte jättelånga avtal med våra kunder, har många olika typer av varor och en del av dem är känsliga, så det är inte alltid helt lätta att veta hur en lösning skulle fungera för oss.

A-frames, någon typ av plockarmsrobot med mera, är sådant som studeras av Bonver.

Det gamla lagret i kåken vid Gåshaga brygga kommer man dock ha kvar, men med nya tomma ytor får man möjlighet att attrahera och tacka ja till andra typer av kunder.

– Vi har varit väldigt kräsna och sagt nej till flera kunder, där förhållandet mellan antalet ordrar och ytan kunden upptar varit för ogynnsamt. Framöver vill vi ändra på det.

Av Klara Eriksson

Fakta om Bonver Logistics

Bonver startade 1984 inom filmdistribution, en verksamhet som tvärdog omkring 2012 när dvd-filmerna ersattes av illegal nedladdning och senare digitala tjänster. Ägarkoncernen Bonver AB ägs av familjen Versteegh med grundarparet Cecilia och Gerards son Jacob på vd-posten. Bolaget äger också Gåshaga Kafferosteri och Apotekstjänst, med distribution av doserade läkemedel och sjukhusmaterial från ett lager i Uppsala. Apotekstjänst hamnade hösten 2019 i blåsväder efter övertagandet av läkemedelsdistributionen till fem regioner i Mellansverige. Bytet ledde till stora störningar i försörjningen av läkemedel och sjukvårdsmaterial, att sjukhus gick upp i stabsläge och operationer fick ställas in. Efter den stökiga starten verkar dock regionerna vara nöjda med företagets tjänster, och avtalet blev nyligen förlängt.

I