E-handelsvaruhuset Boozt har utvecklat ett verktyg för att dela anonymsierad kunddata med sina leverantörer; varumärkena. “Vi ger varumärkena större kontroll över sitt beslutsfattande” säger Peter G. Jørgensen, CCO på Boozt.
Igår på D-Congress deltog Sandra Gadd, CFO på Boozt på seminariet Kundupplevelsen i e-handelsleveransen, där frågan om kunddata och rätten att kommunicera med kunden efter köpet stod i fokus, en fråga som blir alltmer aktuell.
Nu lanserar Boozt ett egenutvecklat verktyg genom vilket deras varumärkespartners kan dra nytta av företagets anonymiserade data för att kunna fatta bättre beslut om t ex inköp och produktsatsningar. Det skapar också möjlighet för varumärken att optimera sin lagerhantering vilket genererar bättre förståelse för produktens prestanda och möjlighet att förutse köpmönster. På lång sikt kan sådana insikter bidra till att minimera överfyllda lager och hjälpa varumärken bli mer ansvarsfulla vad gäller produktionsmetoder.
“Med mer än tre miljoner aktiva kunder på 12 marknader erbjuder verktyget unika insikter i kundernas beteende och köpmönster.” skriver Boozt.
Även Lyko har introducerat en liknande tjänst.
Eget verktyg
Det nya verktyget har utvecklats internt och erbjuder en skräddarsydd användarupplevelse som ger varumärken ett enkelt sätt att förstå och utnyttja värdefulla kunddata, exempelvis vilka produkter som säljs var, till vem och hur det skiljer sig mellan olika länder och konverteringsfrekvenser.
– Som Sveriges största e-handel och Nordens ledande e-handelsföretag investerar vi kontinuerligt i att stärka relationen mellan våra kunder och partners. Med detta verktyg öppnar vi dörren till våra omfattande och dynamiska kundinsikter och ger därmed varumärken större kontroll över sitt beslutsfattande. Vi ser fram emot att arbeta nära våra partnervarumärken för att stödja deras affärstillväxt, säger Peter G. Jørgensen, CCO på Boozt, i ett pressmeddelande.