Branschen flaggar för containerbrist

Huthi-rebellernas attacker i Röda havet har gjort att många rederier ställt in sin trafik på rutten genom Suezkanalen . Omlokaliseringen skapar förseningar och obalanser, och nu varnar många containeraktörer och speditörer för ökade fraktpriser och containerbrist, framförallt i kinesiska storhamnar.

Under pandemin drabbades det globala fraktsystemet av obalanser och störningar, som containerbrist och skenande fraktpriser. Den senaste tiden har händelser och störningar återigen börjat sätta det globala fraktsystemet i gungning. Inte minst Huhti-rebellernas återkommande attacker på fartyg i Röda havet de senaste veckorna har gett svallvågor, när rederierna tvingats ställa in avgångar och omdirigera fartyg från Suezkanalen och i stället ta omvägen runt Afrika. Enligt Arabnews.com hade volymerna minskat med 28 procent i början av januari, mot samma period förra året. Samtidigt som volymerna på rutten förbi Godahoppsudden ökat med 67 procent under samma period.

Förutom att störningarna fått priserna på containerfrakt att skjuta i höjden, så varnar nu globala speditörer och containeroperatörer att det återigen börjar bli brist på tillgängliga containrar, inte minst i storhamnarna i det globala produktionsmeckat Kina.

Trots varningstecknen de senaste veckorna kan bristen kan ta industrin på sängen, menar Hans-Henrik Nielsen, global utvecklingsdirektör på containerfraktspeditören CargoGulf.

“De flesta läser om det, kanske till och med tänker “okej, det låter som ett problem, men förmodligen inte så stor sak som operatörerna får det att låta” skriver han i ett inlägg på Linkedin.

Enligt Nielsen är det svårt att få tag i både 40 och 20-fotscontainrar i Kinas storhamnar, och containeruthyrarna har slut på kapacitet.

“Vi håller på att omplacera resurserna så fort vi kan, och vi har även tagit på oss de allra sista partierna av nya leasingcontainrar. Men korttidsleasing innebär en enorm extra kostnad, marknaden är vad marknaden är… Och någon måste betala för detta” konstaterar Hans-Henrik Nielsen.

På grund av störningarna, som även kommer att kunna innebära leveransförseningar för europeiska företag som beställt varor från Kina under våren, finns inte containrarna där de borde just nu. Enligt Mark Rhodes, regiondirektör för Asia-Pacific på Crane Worldwide Logistics, behäver containrar som anländer sent till Europa via den omdirigerade vägen nu att behöva ta sig tillbaka till produktions-sajterna i Asien.

“Containerbristen ligger fortfarande färskt i våra minnen från covid-pandemin, den utgående etappen från Asien till Europa är bara början på vad som kan bli mer turbulenta tider framöver 2024” säger Rhodes till CNBC.

Av Hilda Hultén