Budbee möter upp rusning efter hemleveranser

Efterfrågan på hemleveranser rusar i höjden, men än så länge klarar Budbee att möta den växande efterfrågan. – Men det är verkligen inte bara guld och gröna skogar för e-handeln. Även om andelen hemleveranser ökar generellt så är det fortfarande många e-handlare som har det tufft, säger Simon Strindberg. 

Sedan i början av mars har last mile-aktören Budbee sett en 50-procentig ökning i efterfrågan på företagets tjänster men företagets marknadschef Simon Strindberg påpekar att det verkligen inte är alla företagets kunder som gynnas av corona-pandemin.

– Vi har sett en gradvis ökande efterfrågan sedan smittan började spridas i Sverige, men det har varit olika på olika segment. Särskilt apoteksvaror och “long life” produkter har gynnats, men för andra branscher har det varit tvärtom, säger han.

– Men det är verkligen inte bara guld och gröna skogar för e-handeln. Även om andelen hemleveranser ökar generellt så är det fortfarande många e-handlare som har det tufft.

Generellt har hemleveransalternativet blivit ett populärare val för e-handelskunder, vilket bland annat märks genom att många nya e-handlare hör av sig till Budbee och vill kunna erbjuda konsumenterna hemleveranser. 

– De senaste tre veckorna har vi sett ett rekordinflöde av nya e-handlare, det är all time high.

Prio ett: skydda personal och konsumenter

Än så länge har företaget kunnat möta den ökande efterfrågan – en del i det är att skydda den egna personalen, och konsumenterna, från smitta. 

– Vi har klarat oss rätt bra faktiskt, alla på våra kontor har jobbat hemma sedan den 11 mars. På samma gång gjorde  vi även om alla rutiner på terminalerna, för att göra allt vi bara kan för att skydda vår personal, med nya rutiner för hygien och desinficering av bilar.  Än så länge har vi inga bekräftade fall. 

– Men vi har varit tydliga med att känner man sig det minsta sjuk ska man stanna hemma och det har folk gjort,  men hittills har det inte påverkat vår kapacitet, säger Simon Strindberg. 

En orsak till det kan vara att man är van med stora variationer i efterfrågan – både sett till en enskild vecka och till säsongsvariationer som peaken vid Black Friday och jul. 

Simon Strindberg. Foto Klara Eriksson.

– De som jobbar för oss idag har haft möjlighet att jobba mer, samtidigt som vi rekryterar personal löpande. 

En åtgärd som företaget tog till direkt när krisen knackade på dörren, var att rekommendera leveransalternativet att varan lämnas vid dörren. 

–  Därigenom skyddar vi både konsumenten och vår egen personal. Vi har sett en oerhörd ökning av den tjänsten.  

Utvecklat konsumentupplevelsen

Budbee har sedan tidigare haft ett trackingsystem, där man som kund får ett sms med en länk till en sajt där man lägger in preferenser för leverans, portkod etc. Ganska nyligen valde man att – trots det merarbete det kräver av kunderna – lansera en app. 

– Nu har vi flera 100 000-tals trogna kunder i fyra länder – en grupp varav flera säkert kan tänka sig att ladda ner en app för ytterligare köpupplevelse. 

Genom appen kan kunderna bland annat söka efter varor som går att få hemlevererade med Budbee. 

Vill ni gå mot att bli ett plattformsföretag?

– Det skulle jag inte säga, men en app ger nya möjligheter att göra upplevelsen mer styrd av konsumenten, att kunna schemalägga leveranser till exempel. 

Kommer man kunna köpa till andra varor från andra företag och få de levererade samtidigt?

– Det ligger på idébordet att du ska kunna få två paket samtidigt.. Men i grunden handlar appen om att skapa valfrihet för konsumenten. Det går tillbaka till vår grundié om att göra e-handelsköpen smidigare. 

Ny terminal i Slättös regi

E-handeln har fått en hel del kritik för att alstra transporter, särskilt på den sista sträckan. Fossilfrihet är målet för Budbee, och det ska uppfyllas redan i år, 2020, bland annat genom att större delen av fordonsflottan tankas med HVO.

– Vi investerar även i en egen elbilsflotta, som vi delvis kommer kunna ladda genom solcellspaneler på taket på nya terminalen i Brunna, och delvis med grön el. 

Det är fastighetsutvecklaren Slättö som bygger en ny terminal på Budbee i Brunna på 4300 kvm,  “Sveriges första skräddarsydda budbilsterminal för last mile logistik”, som ska kunna lasta många bilar på kort tid.

– Det är inte så många byggnader som klarar det behovet, i vår nya terminal kommer vi därför ha väldigt många små lastportar. 

Avtalet löper över 10 år och i Brunna installerar Budbee sin egna paketsorteringsanläggning, med en kapacitet att sortera 10 000 paket i timmen.

Budbees nya terminal i Brunna byggs just nu. Foto Budbee.

Logistikläget Brunna är valt framförallt för att det väl kompletterade den nuvarande terminalen i Länna med sin möjlighet att försörja norrifrån – och för att där fanns ledig mark. 

– Vi tycker att det är ett väldigt bra läge mot Stockholm, sedan är det inte superenkelt att hitta mark. Nu har vi möjlighet att ta in paket både från norra och södra delen av Stockholm och det är positivt. 

Av Klara Eriksson

Budfirman Budbee

Budbee finns idag i Sverige, Danmark, Finland och Nederländerna och bland kunderna finns företag som  H&M, Stadium, Lindex, XXL och Asos. nätverket når 30 miljoner konsumenter och man har ett 20-tal terminaler, 120-130 anställda, egen fordonsflotta samt ett stort antal underåkerier. Budbee ägs av bland annat Kinnevik, bolag inom H&M-gruppens CO:LAB samt bolagets grundare och vd, Fredrik Hamilton.