Andreas Ekberg och Hans Bengtsson är grundare till e-handlaren Royal Design, men deras fastighetsbolag Infrahubs har snabbt gjort sig ett namn på den svenska logistikfastighetsmarknaden, där pris är en av deras konkurrensfördelar.
– Med en bakgrund inom e-handel är vi är vana vid att jobba med låga marginaler och höga volymer, berättar Andreas Ekberg.
Artikel ur Dagens Logistik nummer 1 2022
Andreas Ekberg startade Royal Design tillsammans med vapendragaren Hans Bengtsson 1999. Tio lagerflyttar senare, 2018, var det dags att investera i det första egna lagret.
– Vi tittade på att flytta till bland annat Stockholm och Jönköping. Men vi hade fantastiskt duktig och lojal personal i Orrefors och majoriteten bodde i Nybro, och vi ville gärna göra en sådan här satsning i vår hembygd, berättar Andreas Ekberg, som är uppvuxen i Långasjö i Emmaboda kommun, men idag bor i Kalmar.
Att få en fastighetsinvesterare att bygga lager i Nybro var dock svårt, i stället sålde Andreas Ekberg och Hans Bengtsson större delen av Royal Design 2017, och bekostade bygget själva – upphovet till dagens Infrahubs.
– Vi hade drivit e-handel i många år och flyttat lager otaliga gånger, så vi visste vad vi ville ha, och hur en fastighet ska vara utformad för att passa e-handel.
Roligare än de trott
Att byta från e-handel till logistikfastigheter är inte ett så stort steg som han först trodde.
– Att driva byggprojekt påminner väldigt mycket om att driva logistikprojekt i e-handeln, så det är inte så stor skillnad. Det är samma utmaningar med att få allt att klaffa och att få material att komma i rätt tid, och vi har stor nytta av vår erfarenhet av automationsprojekt och lagerdrift.
De senaste årets leveransproblem har dock bidragit med extra tidspress.
– Det är tufft för alla, materialet har blivit dyrare, inte minst stål och isolering, och vissa saker är svåra att få tag i. Men vi har lyckats hålla tidsplanen i våra projekt hittills.
Det är tufft för alla, materialet har blivit dyrare och vissa saker är svåra att få tag i.
Att bygga lager beskriver han som “betydligt roligare” än han hade trott.
– Det roligaste är att vi får hjälpa andra med att skapa lösningar som förbättrar deras logistik. E-handel är ju logistik, och om inte den är effektiv så fungerar ingenting, säger Andreas Ekberg, som tror att deras bakgrund som e-handlare är en fördel på många sätt, t ex att man jobbar med lägre marginaler än övriga utvecklare, något som också gjort att man vunnit många byggprojekt.
– Vi kommer från e-handeln och är vana vid låga marginaler. Vi jobbar med samma filosofi nu som tidigare, att ha låga marginaler och istället få synergier genom att bygga volym.
Projektregn över bolaget
Under 2020 tog affärerna rejäl fart för det nystartade bolaget. Fastighetsinvesteraren Catella kom in som delägare, och tillsammans lyckades bolaget landa Postnord TPL som första kund. Hösten 2020 drog bygget igång av ett 70 000 kvm stort nytt centrallager för Bauhaus butikslogistik på Händelö, ett bygge som stod klart vid årsskiftet, och nu tas i drift.
Sedan dess har bolaget landat ett kontrakt i Ljungby för Postnord TPL, för ett 25 000 kvm stort lager som ska stå klart i maj. Man bygger också Matsmarts nya lager i Örebro på 20 000 kvm och ett nytt lager för Husqvarna på 45 000 kvm på södra Stigamo, i Vaggeryds kommun, där man också bygger 30 000 kvm åt Svenska Retursystem. I Eskilstuna har bolaget köpt en tomt av kommunen där man planerar att bygga 20 000 kvm lager, och bolaget har fler byggprojekt på gång i bl a Göteborg.
– Vi ligger på ungefär 17 procents marknadsandel nu, och målet är att utveckla omkring 15–20 procent av de logistikfastigheter som byggs i Sverige.
Målet är att utveckla omkring 15–20 procent av de logistikfastigheter som byggs i Sverige
Säkrar mark i Göteborg och Nyköping
För att säkra tillväxten framåt har Infrahubs köpt flera markområden för logistik, bland annat har bolaget lyckats förvärva 350 000 kvm mark i Lindome i Mölndals kommun.
– Det är ett fantastiskt läge, både för industriell logistik men även för last mile, med 15 minuter till centrala Göteborg. Förhoppningen är att detaljplanen ska gå igenom och att vi ska kunna börja bygga på marken inom 2 år.
Bolaget har också köpt 200 000 kvm mark i Bollebygd utanför Borås, där man nyligen fått ett positivt planbesked.
– Vi jobbar väldigt mycket med vår markbank, och försöker se till att ha ett jämnt flöde av byggklar mark i pipen i attraktiva lägen.
Till en början var planen att bygga vidare i Nybro för andra aktörer, och bolaget satsade också på att skaffa mark i bland annat Falkenberg, men nuförtiden handlar det mer om att köpa mark där kunderna vill vara.
– Kunderna styr lokaliseringen, ofta vill de vara i etablerade primelägen som Stockholm, Jönköping och Göteborg. Men jag ser stor potential i nya lägen, där det idag inte byggs så mycket än.
Jag ser stor potential i nya lägen, där det inte byggs så mycket idag.
Ett sådant exempel är Nyköping, där Infrahubs avtalat om att förvärva 300 000 kvm mark av kommunen och har byggplaner.
– Nyköping är ett kanonläge intill E4. Men när man väljer läge för ett lager måste man titta på varje enskilt bolag. Nybro var rätt för Royal Design på grund av den lokala anknytningen och personalen, för andra bolag kan det se annorlunda ut.
Överhuvudtaget vill Infrahubs utmana i en, enligt dem, ganska traditionell bransch.
– Logistikfastighetsbranschen är föråldrad, man gör som man alltid gjort. Vi vill utmana och bygga framtidens logistikfastigheter.
Av Hilda Hultén