Citymail satsar framåt med paket

Citymails paketaffär växte med 80 procent 2023 och nu satsar man stort på pakettjänsten. “Breven är fortfarande viktiga, men de volymerna minskar ju varje år. Det positiva är att pakettillväxten med råge kompenserar för det”, säger Niklas Hydén, vd för Citymail. 

Niklas Hydén blev vd för Citymail för drygt ett år sedan, och har en bakgrund inom Bonniersfären och bolag som e-bokhandlaren Adlibris, där han bland annat varit tillförordnad vd och COO och från Schibsteds och Bonniers svenska satsning Dooris där han varit vd. Dooris är numera en del av Early Bird. 

– De senaste sex åren har jag varit inom e-handel och last mile. Det är en spännande bransch eftersom den växer och det var också det som lockade med Citymail: utmaningen att ta bolaget in i nästa fas: från brev till paket och mot ett tillväxtbolag, säger Niklas Hydén. 

Privat postalternativ starten

För den som inte har full koll på bolaget grundades Citymail 1991 som ett privat alternativ till statliga Posten, efter avregleringen av postmarknaden. Företaget var till en början ett privat alternativ för brevdistribution i de tätbefolkade delarna av landet. 

– Men paketdistributionen kom in ganska tidigt, däremot är det först de senaste åren, från 2019 och framåt som man kom med en mer utvecklad pakettjänst, säger Niklas Hydén. 

Citymail samdistribuerar brev och paket i Sveriges “mellanstora” städer. Foto Citymail.

De senaste åren har Citymails omsättning legat ganska stabilt kring en miljard, med en liten förlust 2022. Bolaget har drygt 1000 anställda, och den stora delen av omsättningen kommer alltjämt från brevdistributionen.

– Det finns fortfarande en jättefin möjlighet inom brev och vi arbetar för att behålla volymerna och flytta fram positionerna, samtidigt som potentialen inom paket är jättestor då det är en växande marknad. 

2002 köptes Citymail av norska Posten AB-ägda Bring och blev Bring Citymail. 2018 såldes bolaget igen, till tyska private equity-bolaget Cimase Capital Consult GmbH, och återgick då till det ursprungliga namnet. Niklas Hydén rekryterades som vd i februari 2023, och en del i hans uppdrag är att ytterligare förstärka paketsatsningen. 

– Vår huvudtjänst är hemleverans av e-handelspaket dagtid utan kvittens, vilket till stor del sker tillsammans med brevdistributionen. Vi kommer in i alla portar och lämnar paket utanför dörren. Sedan 2022 har vi även ett samarbete med Iboxen, och använder deras paketskåp som leveransalternativ, men även som fallback-alternativ om paket inte går att dela ut. På samma sätt har vi ett samarbete med DHL och kan nyttja deras ombudsnätverk, säger Niklas Hydén. 

Rullar ut flera tjänster

Detta kvartal rullar bolaget även ut en returtjänst, som är i startgroparna men som nu körs med en anonym kund och kommer att starta med flera inom kort.

– Konsumenten har då möjlighet att returnera paketet utanför dörren eller att lämna in det i ett paketskåp. Under nästa kvartal kommer vi även att börja erbjuda hemleverans kvällstid, genom ett samarbete med elcykelbudet Velove i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Citymail informerade om nya och nygamla pakettjänster på D-Congress. Foto Ann-Louise Sandström

Citymail är en annars en av enbart tre svenska transportörer som både levererar post och e-handelspaket, de övriga två är Postnord och Early Bird. Enligt Post- och Telestyrelsen hade Citymail 1–5 procent av volymerna på paketmarknaden 2022. 

– Det är först nu vi börjar bli tillräckligt stora för att kunna konkurrera, förra året växte vi 80 procent inom paket och målsättningen är att fortsätta tillväxten framåt, säger Niklas Hydén, som menar att tjänsterna nu finns på plats, och att det nu bara att ”fortsätta pakettillväxten och att etablera CityMail som en av de stora”.

– Vi har en bra produkt med en bra kundupplevelse med hög leveranssäkerhet både för e-handlare och konsument och en fördel genom att vi använder befintlig infrastruktur, vilket ger en hög effektivitet, säger Niklas Hydén. 

Planerar för tillväxt och fossilfrihet

Bolaget planerar att vara fossilfria i distributionen om två till tre år. 

– 6 av 10 leveranser sker med cykel eller elfordon idag och vi använder i övrigt HVO där det går där andelen ökar år för år, men utvecklingen beror ju också på den övriga utvecklingen av t ex laddinfrastruktur, säger Niklas Hydén. 

Hur är det att satsa på tillväxt i dessa tider av lågkonjunktur? 

– Vi lyckades ganska bra förra året trots hög inflation och kostnadspress. Vi räknar med en svag konjunktur även i år, men det behöver inte vara negativt för oss utan snarare tvärtom. De som är effektiva och klarar sig långsiktigt klarar även nedgångar bättre, säger Niklas Hydén. 

Av Klara Eriksson