Containervolymerna i Göteborgs hamn såg en återhämtning under 2021 efter pandemin. Enligt preliminär statistik från Trafikanalys tog hamnen också nya marknadsandelar och hanterade 51 procent av den svenska marknadens containergods via kaj. Den växte också i relation till EUs största hamnar.
Under 2021 gjorde godsvolymerna i Göteborgs hamn en rejäl återhämtning efter pandemin, där just containervolymerna steg med 7 procent jämfört med 2020. Totalt hanterade hamnen 828 000 containrar under året. Här står järnvägen för en stor del av ökningen det senaste året. 458 000 TEU kom från järnvägen, det motsvarar drygt 60 procent av containergodset som går över kaj. Motsvarande siffra 2001 var 20 procent.
– Systemet har byggts ut successivt med fler avgångar, nya inlandsterminaler och destinationer. Det är en följd av en stark vilja hos järnvägsaktörer runt om i landet att svara upp till marknadens efterfrågan och satsa, kommenterar Elvir Dzanic, vd för Göteborgs Hamn AB.
Enligt preliminär statistik från Trafikanalys och Transportföretagen har hamnens marknadsandelar på containergods i svenska hamnar ökat från 48 till 51 procent under 2021. I Göteborgs hamn är det terminaloperatören APM Terminals som hanterar huvuddelen av containervolymerna.
– Supply chain är fortsatt under stor press och läget är utmanande. Att många vänder sig till APM Terminals i Göteborgs hamn är naturligtvis glädjande och vi på APM Terminals arbetar intensivt och kontinuerligt med att öka vår kapacitet och flexibilitet för att möta den ständigt stigande efterfrågan på logistiklösningar, kommenterar Dennis Lenthe Olesen, vd för APM Terminals Nordic.
Enligt statistiken växer hamnen också i relation till de största hamnarna i Europa sett till hanterad containervolym. Medan de fem största hamnarna ökade med fem procent i genomsnitt ökade Göteborgs hamn med sju procent.
Stora förändringar i övriga hamnar
Enligt statistiken har det skett stora förändringar i containertrafiken även övriga svenska hamnar, totalt har den ökat med 1,7 procent jämfört med 2020. Men där volymerna ökade i Göteborg minskade de med 16 procent i både Umeå och Gävle, där den utbyggda terminalen öppnade i höstas, med 52 procent i Sundsvalls hamn, som också bygger ut sin containerterminal, och med hela 56 procent i Piteå.
I Norrköping ökade containertrafiken med 15 procent, i Malmö med 53 procent, i Mälarhamnarna med 27 procent.
Statistiken kan komma att justeras innan den presenteras officiellt i maj.
Av Emanuel Lehtonen