Coop först ut med Gordons returkasse

Gordon och Coop testar i ett gemensamt pilotprojekt e-handelsleveranser med flergångskassar, som tvättas och används igen. “Det känns verkligen superkul att vi är igång med detta nu och spännande att hur det kommer fungera. Jag vet att Coop vill göra den här tjänsten valbar för alla sina e-handelskunder “, säger Catherine Alsén Gelfgren, projektledare för Gordon Circular.

Coop och Gordon inleder ett gemensamt pilotprojekt där konsumenter som handlar sin mat på nätet får sina hemleveranser i en cirkulär förpackning som ersätter papperskassar. Systemet som används heter Gordon Circular och Coop är första dagligvarukedjan ut att testa. Pilotprojektet inleddes från Stora Coop i Boländerna i förra veckan, och det är trogna e-handelskunder i Uppsala och Stockholms norra delar som fått möjlighet att testa lösningen.

– Feedbacken som vi fått i det här projektet hittills har varit jättebra, Coop gick ut med en förfrågan till en trogen, återkommande kundgrupp om att vara med i piloten, och över 50 procent tackade ja så sedan fick vi sätta stopp, berättar Catherine Alsén Gelfgren som ansvarar för utrullningen att skapa ett cirkulärt system för e-handelleveranser hos mat hos Gordon.

Ali Ghoce, vd Gordon och Catherine Alsén Gelfgren. Foto Gordon.

Spårbara kassar

Det tog bara en dag att fylla alla platserna i testgruppen. Gordon har jobbat med projektet att skapa ett cirkulärt system för matleveranser i mer än ett år, och landat i ett system med två delar: en mjuk tvättbar och förslutningsbar påse som kunderna får hem till sig och cirkulerande lådor som används under plock och transport.

– Vi har under hösten jobbat med att få in insikter i systemet som är viktiga, som spårbarhet och med att logistikflödena ska fungera och att vi verkligen får tillbaka kassarna. Nu testar vi hur de här fungerar i verkligheten i de olika flödena, och vi har unikheten i varje kasse som gör att vi kan följa hur lång tid det tar för varje kasse att loopa och hur många gånger de gör det.

Kassen rymmer 25 liter, mer än en papperspåse, och är förslutningsbar för att skapa stadga. Varje påse är märkt med en QR-kod för att kunna följas i Gordons system, och både chaufförer och konsumenter kommer få påminnelser om att det finns påsar att hämta och lämna.

Bättre för miljön

Gordon och Coop har även anlitat ett gäng studenter på Linköpings universitet som gjort en livscykelanalys på polyesterpåsen, och den behöver loopa fem gånger för att vara bättre än en papperskasse. Om kassen används ytterligare 20 gånger minskar dess totala klimatpåverkan med 65 procent jämfört med papperskassen.

Gordons nya cirkulära kasse för hemleverans av dagligvaror. Foto Coop.

– I piloten har vi ingen pant på kassen, utan vi tror att det finns andra incitament för att den ska komma tillbaka till oss, men vi får se hur det blir i framtiden, säger Catherine Alsén Gelfgren.

– Men glömmer man att lämna är det bara att skicka med dem nästa gång.

Hos Coop ser man det som nödvändigt att få fram ett cirkulärt emballage för e-handelsvolymerna, och målet är att skala upp systemet.

– Coops mål är att vi tillsammans med Gordon bättre ska förstå hur vi kan hitta de bästa sätten för att underlätta för våra e-handelskunder och minska resursanvändningen. Vi gör detta för att kunna justera vår verksamhet och sedan skala upp arbetssättet så att fler kunder på coop.se kan ta del av lösningen, kommenterar Mattis Bergquist, hållbarhetschef för Coop Sverige.

Av Klara Eriksson