3 av 10 svenskar handlar mer på nätet sedan coronapandemin startade och 35 procent har börjat handla nya typer av produkter sedan virusets utbrott. Det visar Postnords kvartalsrapport E-barometern Q2 som presenteras på evenemanget Retail Day Connect den 22 september.
– En majoritet av de svenska konsumenterna undviker fysiska butiker på grund av smittrisken. E-handeln gör att de som inte vill gå in i butiker heller inte behöver det. Inte minst många äldre konsumenter har börjat e-handla på grund av rädsla för viruset, kommenterar Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord.
Den kommande rapporten sammanfattar årets andra kvartal. Under våren och sommaren har effekten av coronapandemin på e-handeln varit tydlig. Nya konsumentgrupper, framför allt i äldre åldrar, har börjat e-handla. 3 av 10 svenskar handlar mer på nätet sedan och 35 procent har börjat handla nya typer av produkter sedan pandemin började. I den äldsta konsumentgruppen (65-79 år) var ökningen 44 procent.
I Postnords flöden har de dagliga volymerna varit uppe på mycket höga nivåer och samtidigt som hemleveranserna har ökat, har också antalet försändelser till ombud blivit fler. Paketen som anländer till ombuden ligger allt kortare tid och väntar på sin mottagare. Försändelser som anländer till Postnords ombud hämtas idag efter mindre än ett dygn. Det kan jämföras med samma månad 2019, då paketen hämtades hos ombuden efter cirka 1,5 dygn.
– Vi vet inte exakt vad det beror på att konsumenterna hämtar sina paket snabbare. Men sannolikt finns det en koppling till att fler jobbar hemifrån och därmed har större frihet att gå till sitt ombud när det passar. Tidigare var fler bundna till att hämta sina paket på väg hem från arbetet, säger Carl-Fredrik Teder.
Några siffror om förändrat konsumentbeteende från rapporten:
- 3 av 10 svenskar handlar mer på nätet sedan coronapandemin startade
- 6 av 10 svenskar undviker aktivt att gå in i fysiska butiker på grund av coronapandemin