Den eldrivna framtiden närmar sig: Scanias första serietillverkade eldrivna tunga lastbil är nu överlämnad till kunden Dagab. Idag kostar ellastbilen 11 procent mer att äga än en ny diesellastbil, en kalkyl vänder till eldriftens fördel runt 2024. “Elektrifieringen kommer att gå fort, man måste tänka elfordon redan nu, även i utformningen av lagerbyggnader” säger Jessica Björkquist på Scania.
På tisdagen visade Scania och Axfood upp Dagabs nya, helelektrifierade tunga lastbil för livsmedelstransporter, liksom en ny elhybrid, vid Dagabs lager i Jordbro. Det är Scanias första batteridrivna tunga lastbil som kommer att serietillverkas – och som man alltså förväntar sig sälja stora volymer av – som nu Dagab blir första kund till.
– Det är fantastiskt att kunna stå här idag, det här är något som vi arbetat för i ganska många år, Niclas Engholm, försäljningsdirektör Lastbil, Scania Sverige vid invigningen.
I år förväntar sig Scania att sälja 25 exemplar av den nya helelektriska lastbilen i Sverige. 2025 ska samma siffra vara 300 lastbilar om året.
– 2030 ska hälften av de fordon Scania säljer vara elektrifierade. Hybrider är bara en brygga över till elektrifiering, på sikt blir det billigare med helelektriskt, berättar Jessica Björkquist, senior produktchef Hållbarhet, Scania Sverige, och ansvarig för elfordonsutrullningen på den svenska marknaden.
Att det idag är dyrare att investera i en helelektrisk lastbil kommer att förändras, menar hon.
– Med den prisutveckling vi ser nu på el och batterier så kommer vi nå en positiv total ägandekostnad för ellastbilar år 2024.
Enklare ställa om egen flotta
Dagab har idag 150 tunga fordon i sin fordonsflotta, 50 procent av volymen som levereras ut sker med egna fordon. Det här ger Dagab en fördel både i klimatomställningen, men även i hanteringen av andra problem, menar Dagabs transportchef Helena Blom.
– Vi är den matkedja som har absolut flest egna bilar, de andra har 10–20 bilar och har sålt ut resten, medan vi behållit dem. Det har varit en fördel i omställningen, vi äger problemen själva, om det så är klimatomställning, chaufförsbrist eller värmebölja: vi kommer ofta bra ut ur sådana situationer, säger Helena Blom.
– Dessutom vet vi vad som finns på marknaden, när vi köper transporter kan vi ställa rätt krav eftersom vi vet vad det kostar att köra en biogasbil eller en elbil.
Hela Dagabs fordonsflotta är kyld och innehåller ofta tre temperaturzoner, vilket kräver extra mycket batterikraft. 60 procent av flottan går på förnybart: främst gas och RME, och framöver el. Den helelektrifierade lastbil som nu levererades har en räckvidd på 25 mil, kostar 2,5 gånger så mycket som en diesellastbil – under hela ägandeperioden blir transportkostnaden 11 procent högre än idag, då är statliga stöd för inköpet av fordonet inräknat.
– Därtill kommer kostanden för laddningen, men även där finns stöd att söka, säger Tony Rogenius, Advance Sales, Scania.
För att klara logistikbehoven har Scanias samarbetspartner EV-Box installerat snabbladdning vid lastporten på högre effekt, 130 kW, och även nattladdning på lägre effekt, 25 kW.
De två bilarna utgår från Dagabs lager i Jordbro, där varje lastbil dagligen levererar livsmedel till 5–10 butiker. Det handlar om 5 rutter på en sträcka på cirka 300 kilometer.
Förbered laddning vid lagerbygge
I det första skedet av utrullningen av tunga helelektrifierade fordon blir det därigenom framförallt det större aktörerna som har möjlighet att ta investeringen. Men elektrifieringen kommer sedan att gå snabbt, menar Jessica Björkquist.
– Nu först blir det troligtvis stora logistikföretag med egen flotta och stora underåkerier som kommer investera i det här, för det mindre åkerierna krävs att man gör långa kontrakt med transportköparen för att det ska gå ihop och för att de ska våga ta klivet, säger Jessica Björkquist.
Mitt medskick är att man ska tänka elfordon på alla lagerbyggnader, det här kommer och ske fort nu och det är lika bra att göra jobbet nu när man bygger nytt.
Alla bör dock planera för elektrifierade transporter, menar hon. Senast förra veckan hörde ett företag utan egna bilar, men med ett stort lagerbygge på gång, och frågade om de borde förbereda lagret för elektrifiering.
– Vår rekommendation blev att ”förbered så mycket som möjligt så ni slipper gräva upp asfalten sen”. Så nu skulle de gräva ner kabelrännor vid portar och andra platser där de vill kunna ladda fordon, säger Jessica Björkquist.
– Mitt medskick är att man ska tänka elfordon på alla lagerbyggnader, det här kommer och ske fort nu och det är lika bra att göra jobbet nu när man bygger nytt.
Bygger kunskap inför Bålstalagret
De två bilar som nu tas i drift vid Dagabs lager i Jordbro, som man kommer lämna när flytten går till nya automationslagret i Bålsta, kommer vara en del i en lärandeprocess om hur fordonen fungerar vid varmt och kallt väder, hur de bäst laddas och bör utvecklas framåt, vad batterierna klarar o s v.
– Nu skaffar vi oss ännu mer kunskap om effektiva logistikmönster och hur vi kan använda fordonen på bästa sätt. Batterikapaciteten påverkar räckvidden och här gäller det att finna lämpliga laddlösningar och placeringar för att klara transporterna. Det ska också bli spännande att se hur kylaggregatet påverkar batteriet och därmed räckvidden, säger Helena Blom.
– När vi flyttar till vårt nya lager i Bålsta 2023 ska vi landa på ungefär 20 procent elektrifierade fordon, drygt 10 bilar kommer att gå på el där, säger Helena Blom.
Av Klara Eriksson