De skapar genväg från jord till bord

Skånska Mylla försöker runda det svenska dagligvaruoligopolet och skapa en direktväg mellan producenter och konsumenter. “Det är många som hejar på oss, men få vågar göra det öppet”, säger Jens Thulin, medgrundare till nya marknadsplatsen Mylla.

Ibland förs det upp till debatt: de svenska dagligvaruaktörernas makt över vilka varor som når konsument, och hur kedjorna utnyttjar den till egen vinning. Ica har t ex fått kritik för att kopiera populära produkter, som kedjan sedan säljer under eget varumärke. För små producenter är det en fråga om liv och död att vara “listad” och ingå i butikernas sortiment, vilket skapar ett väldigt ojämnt maktförhållande.

– Som stor producent sitter du i knäet på hela systemet: Du gillar det inte men har inget alternativ. Som liten producent har du inte ens volymer att komma in; du kan inte sälja på pall och får därför inte ens chansen att nå ut, berättar Jens Thulin medgrundare till Mylla: en “direct to customer”-marknadsplats för råvaror och livsmedel och senast ut att sparra mot dagligvaruoligopolet.

– Vill du trots allt nå ut får du åka runt till butikerna och sälja själv, vilket blir krångligt för alla, sammanfattar Jens Thulin det logistiska problem, som Mylla vill lösa.

Jens Thulin. Foto Klara Eriksson.

Nyckeln till framgång: Gordon

Vi ses på Myllas nya kontor i Malmö, strategiskt placerad intill vad som ska göra att de lyckas, där andra misslyckats: Gordon Deliverys Malmöterminal i Coops gamla lokaler i Mellersta hamnen.

– Att kunna koppla ihop bonden med konsumenten är något man försökt att göra sedan åtminstone 80-90-talet, utan att lyckas. Men tidigare fanns ingen aktör som Gordon Delivery, med ett rikstäckande nätverk för hemleveranser och som nu även rullar ut kylda leveransboxar: det är en logistikapparat som passar vår verksamhet perfekt, förklarar Jens Thulin. 

Gordon levererar kylda matkassar hem till konsumenten: från butiker, lager och matkasseföretag, och täcker idag nästan hela Sverige. Det unika med Last mile-aktörens samarbete med Mylla, är att deras transportnätverk kommer användas även för att hämta upp varor hos lokala producenter ( t ex bönder, bagerier och mikrobryggerier).

– Till skillnad från andra last mile-aktörer når Gordon Delivery nio miljoner invånare i Sverige med en obruten kylkedja, vi levererar dagligen hem mat till kunder i både stad och landsbygd. Här såg vi tillsammans med Mylla gemensamma möjligheter att göra vår last-mile till Myllas first-mile, där våra förare passar på att hämta upp lokalproducerade produkter längs med rutterna samtidigt som de utför sina leveranser, kommenterar Ali Ghoce, vd och medgrundare på Gordon Delivery.  

Ali Ghoce. Foto Gordon.

I anslutning till deras terminal i Malmö har Mylla sedan 1 juni ett kylrum där de varor som idag säljs på sajten mellanlandar.  Ordrarna plockas på natten/morgonen för att gå med Gordonbilarna ut till kund, och i takt med att bilarna töms hämtas nya produkter upp hos producenterna.

– Att digitalisera first mile-leveranserna – från gårdsnivå – och integrera dessa i Gordons last mile-affär är riktigt spännande och något som skapar mycket stor potential, säger Jens Thulin. 

Mer till bonden

Jens Thulin och hans hustru Matilda Jarbin, tidigare hållbarhetschef på Giab, är själva bönder och mångsysslare på den skånska landsbygden, och har uppmärksammats med flera utmärkelser för sina ansträngningar för att skapa lönsamma hållbara affärsmodeller. Paret har också varit drivande i att utveckla Giab från ett 20-miljoners till 200-miljonersbolag, men sedan 2021 ligger Jens Thulins hela fokus på att få marknadsplatsen Mylla, som han grundat tillsammans med Rickard Sandahl, att växa.

– Rickard kom på idén och testade den under 2019–2020 som en gårdsbutik online, jag nappade på idén men ville tänka större än så. Tillsammans landade vi i visionen om transparent, upplevelsebaserat och i förlängningen skalbart europeiskt och sedan 2021 är det nästan bara namnet som är sig likt, resten är som ett helt nytt bolag,  berättar Jens Thulin. 

Jens Thulin och Matilda Jarbin på parets gård Vismarlövsgården tillsammans med och Osama Meho, Gordon Delivery. Foto Gordon.

Siktar nationellt

Mylla.se är lanserat, men processen att utveckla plattformen är tekniskt avancerad och har bara börjat. Visionerna är dock stora: producenterna ska kunna skapa egna digitala butiker, berätta om sin verksamhet, råvaror och processer. En tanke är att vara väldigt transparent kring prissättningen, och att mycket mer ska gå till producenten.

– Det ska vara billigare för konsumenterna att handla där än hos de stora aktörerna, men producenten ska ändå få mer betalt. Enligt LRF hamnar idag nio kronor av en hundralapp spenderad på mat hos den svenska bonden, det är alldeles för lite enligt min mening, säger Jens Thulin. 

Under våren har systemet testats med leveranser till 1,5 miljoner kunder i Skåne med omnejd. Nu ska systemet skalas upp till ett nationellt system och inkludera många fler småskaliga producenter. I ett första skede ska modellen expanderas till Halland, Västra Götaland och Kronoberg.För att få rull på verksamheten behöver också fler producenter välja Mylla som försäljningskanal.

– Intresset är stort, många väntar på att vi ska ha en lösning som kan skalas geografisk, något som vi hoppas kunna visa bevis på snart. 

Höga livsmedelspriser – utmaning och möjlighet

De höga livsmedelspriserna är en stor fråga för många konsumenter, och något som Jens Thulin tror både är positivt och negativt för Mylla. 

– Det är bra att frågan får mycket ljus, och visar på fördelarna med vår affärsmodell, dock tror jag inte det gynnar försäljningen av svenska producerat på kort sikt, då de importerade varorna oftast är billigare än det som producerats här vi bor.

Av Klara Eriksson