Det blir inte sämre än såhär

KRÖNIKA Tekniksprången sker allt snabbare, hur ska vi vanliga dödliga kunna hänga med? Per Olof Arnäs bjuder i sin senaste krönika på en tipslista och menar att det behövs en kompass, snarare än en karta.

I min förra krönika berättade jag om hur humanoida robotar blivit en battle ground inom teknikutveckling. Med hjälp av AI skapar vi alltmer komplexa system som löser alltmer komplexa problem. En utmaning för oss stackars dödliga människor är helt enkelt att hänga med när allt rör sig snabbare och snabbare utanför fönstret. 

Det är ju nämligen så det är. Den tekniknivå vi har idag, samma dag som du läser detta, kommer att vara old news redan imorgon. Den exponentiella kurvan visar tydligt att hastigheten ökar inom nästan alla utvecklingsområden. Detta har vi på ett intellektuellt plan känt till länge. En scen från den mycket sevärda TV-serien “3 Body Problem” beskriver hur det tog oss 90000 år att gå från jägare och samlare till att bli bofasta. 10000 år senare var vi framme vid industrialisereingen, 200 år efter det kom atomkraften och ytterligare 50 år senare är vi nu i informationsåldern. 

Det blir inte sämre än såhär.

På i princip alla teknikfronter kommer vi nämligen att prestera bättre redan imorgon. Och förbättringen är större än den som skedde från igår tills idag. Den chatbot eller AI-modell som du interagerar med nu kommer aldrig mer att vara såpass dålig som den är nu, den kommer bara att utvecklas. Huruvida vi som individer kommer att uppskatta och värdera det som utvecklingen leder till är en helt annan debatt. 

Det finns ett mycket litet antal individer på planeten som har inflytande nog att stoppa eller ens bromsa utvecklingen inom AI. Väldigt lite tyder på att det kommer att hända, så hur ska vi andra då kunna hänga med? Vi behöver lära oss så mycket som möjligt.

Så – hur ska vi stackars kolbaserade livsformer kunna greppa detta, nu när tekniksprången sker allt tätare? Jag har en jourhavande uppfattning i frågan. Jag tror att det som behövs är en kompass, snarare än en karta. Idén har formulerats av många, bland annat Seth Godin, och innebär i korthet att det är viktigare att ha en riktning än ett mål. Det finns ett mycket litet antal individer på planeten som har inflytande nog att stoppa eller ens bromsa utvecklingen inom AI. Väldigt lite tyder på att det kommer att hända, så hur ska vi andra då kunna hänga med? Vi behöver lära oss så mycket som möjligt.

När jag hjälper företag och individer att greppa saker som detta utgår jag ofta från min egen “kompass”. Den består av ett antal budord eller regler som jag hela tiden återbesöker och som i stort styr hur jag försöker staka ut en vettig riktning som hjälper mig att hänga med, i alla fall hjälpligt.

Hur du kan förhålla dig till den snabba digitala utvecklingen, mina sju budord:

  1. Var nyfiken. Följ personer som går före. Om någon du litar på uppmanar dig att testa en ny tjänst eller verktyg – gör det. 
  2. Bekämpa frustrationen. Resignera inte inför “skoskav”. Fråga “Vad kunde göras annorlunda?”.
  3. Testa grejer. Lek med nya verktyg, gör roliga, tramsiga och “oseriösa” saker. De viktiga grejerna kommer när de kommer. 
  4. Bry dig inte om skalbarhet. Med digital teknologi blir skalning betydligt enklare än vad du tror. Fokusera på DIN situation och DINA utmaningar. 
  5. Testa, lär dig, upprepa. Vad har du lärt dig idag? Berätta för andra! Tänk inkrementell förändring, inte big bang.
  6. Säg “Varför inte?” istället för “Varför?” minst 50% av gångerna. Titta utanför din komfortzon. Var opportunistisk när du kan, deterministisk när det behövs. 
  7. Detta är ett rörligt mål. Du blir aldrig färdig. Fortsätt “västerut”. 

Det övergripande budskapet är att vi måste undvika att stanna upp, att stillastående faktiskt är att röra sig bakåt, och att framtiden är en väldigt spännande plats som vi alla är på väg till. 

Vad har detta med logistik att göra undrar du nu? Allt.

Per Olof Arnäs

Per Olof Arnäs är en oberoende senior rådgivare som hjälper företag att förstå och möta ny teknik. Han har bakgrund från både näringsliv och akademi och driver sedan 2014 även Logistikpodden som nu gör sitt tionde och sista år.