DFDS bygger super-laddstation i Arendal

Danska logistikjätten DFDS har 68 tunga ellastbilar som rullar på svenska vägar och nu driftsätter man marknadens mest kraftfulla laddstation i Arendal på Hisingen i Göteborg. Anläggningen består av totalt 40 laddpunkter och har en kapacitet på 45 600 kw. ”Vi har ”by far” den största elflottan i Sverige” säger Henrik Ageflod.

DFDS och Volvo har ett mångårigt logistiksamarbete, en av anledningarna till att DFDS svenska åkeridivision: DFDS Logistics and Services, idag har Sveriges största helelektriska tunga fordonsflotta med 68 tunga elfordon i drift. 

– Det är ”by far” den största tunga elflottan i Sverige, och jag känner mig oerhört stolt över den och över att få vara i ett bolag som har en framåtblickande strategi, säger Henrik Ageflod, vd för DFDS Logistics and Services. 

Totalt sett har DFDS beställt 125 tunga elfordon till sin europeiska verksamhet av storkunden Volvo, där 105 av dem nu levererats.

Henrik Ageflod vid den nya laddstationen. Foto Martin Andersson, MartinMax AB.

Kräver mer planering

I Sverige finns 60 av lastbilarna i Göteborg, där de i stor utsträckning används för Volvo Cars och Volvo Lastvagnars transporter. Åtta av dem finns i Karlshamn, och nyttjas för en mer blandad kundskara. Att köra eldrivet kräver mer planering än att köra på diesel, och den nya laddstationen har varit hett efterlängtad.

– En tung ellastbil i trafik behöver ju ladda några gånger om dagen, och den laddningen behöver schemaläggas. Det är den stora skillnaden mot en dieselbil som tankas en gång i veckan, förklarar Henrik Ageflod.

Det är ”by far” den största tunga elflottan i Sverige

DFDS började planeringen för två år sedan, och först nu stationen driftsatts – helt i egen regi.

– Vi hade en ansökan inne om stöd från Klimatklivet, men då vi inte fick svar fick vi dra tillbaka ansökan och finansiera detta själva, berättar Henrik Ageflod. 

Väntan på stödmedel som inte kom är inte det enda som tagit tid: att få till en plats och få dit den den ström man behöver för 40 laddpunkter, har också tagit tid. 

– Men vi kommer att bygga fler laddstationer, i Karlshamn och på andra ställen. Det här är ju bara början på elektrifieringen. 

Kommer bygga mer

DFDS känner dock av att politiken slagit om: vissa stöd för inköp av elfordon har tagits bort och det har blivit billigare att köra på diesel, då reduktionsplikten  – kraven på inblandning av biodrivmedel – sänkts. 

– Det spelar absolut roll. Vi ser ju att kostnaderna går upp och vi måste ha ett stort fokus att få tillbaka de kronorna från transportköparna. Men på längre sikt spelar det mindre roll då det handlar om en långsiktig strategi: vad vi vill ha för morgondag. Vi måste nå våra klimatmål och har valt att vara en ”front runner”. 

Med Sveriges största tunga elfordonsflotta, vad har ni lärt er?

– Till en början får man konstatera att vi är i början av inlärningskurvan. Men under det här året har vi samlat på oss en massa data om produktionen med en ellastbil: vi ser ju att den är en lite dyrare produkt i lokaltrafik, men också att det finns en breaking point där den blir det billigare alternativet då den är billigare att tanka. Vi har många KPIer vi följer, säger Henrik Ageflod.

Idag har bolaget 160 lastbilar totalt sett i Göteborg och Karlshamn, vilket innebär att nära 43 procent av de lastbilarna nu är eldrivna. I Europa ska 25 procent av DFDS fordonsflotta drivas elektriskt 2030, och 2050 ska utsläppen vara nere på noll. I början av året har DFDS även invigt flera andra laddstationer i Europa, i belgiska Gent och på flera platser i Nederländerna. 

Av Klara Eriksson

DFDS Dock&Drive  

  • Plats, Arendal på Hisingen i Göteborg 
  • 40 laddpunkter totalt 
  • Total effekt, 45600 kw per dag 
  • 2-3 laddningar krävs för elektriska lastbilar som är i trafik dygnet runt