Dieselpriset sänks med fyra kronor

Bensin- och dieselpriserna har fallit efter att reduktionsplikten sänkts. Priset på diesel sänks med strax över fyra kronor och bensinpriset med en dryg krona. Samtidigt ses en inbromsning i elektrifieringstakten, som förväntas förstärkas under 2024, enligt Mobility Sweden.

Idag sänks reduktionsplikten till 6 procent för bensin och diesel under perioden 2024–2026, enligt regeringens beslut från i oktober. Reduktionsplikten innebär att bensinbolagen måste blanda i en viss mängd biobränsle i bensin, i syfte att minska transportutsläppen. Eftersom biobränslet är dyrare blir literpriserna något högre.

Att reduktionsplikten sänks kommer öka de svenska utsläppen från transportsektorn, och minska takten med vilket fordonsflottan elektrifieras, om inte andra åtgärder tas till för att minska utsläppen. Branschorganisationen Mobility Swedens prognos för 2024 är att elektrifieringen kommer att stanna upp under året och att andelen elbilar minskar och landar på 35 procent, vilket de beskriver som “ett oroande trendbrott”.

– Vi har de senaste åren sett en positiv utveckling när det gäller elektrifieringen av den svenska personbilsmarknaden. Därför är det mycket oroande att takten i elektrifieringen bromsat in under 2023 och nu väntas minska för första gången, vilket är ett trendbrott. Nu krävs åtgärder från regeringen för att få fart på försäljningen av elbilar på privatmarknaden, kommenterar Mattias Bergman vd på Mobility Sweden. 

Mattias Bergman. Foto Mobility Sweden.

Andelen nya laddbara bilar ökade marginellt från en andel på 56 procent 2022 till knappt 60 procent där elbilarnas andel uppgick till nära 39 procent och laddhybridernas till 21 procent. Att det trots allt blev en ökning i rådande konjunkturläge beror på att leveransförmågan successivt återgått till de normala efter sviterna av pandemin.

Nya styrmedel behövs

Andelen eldrivna lätta lastbilar ökade från ca 15 till ca 20 procent under 2023. Även här ser Mobility Sweden en inbromsning i ökningstakten, efter att klimatbonusen avskaffades i november 2022.

De tunga lastbilarna, 16 ton eller mer, ökade under året med ca 21 procent till 6 620. Av de nyregistrerade lastbilarna var 4,3 procent eldrivna, jämfört med 2,7 procent 2022.

– Elektrifieringen av medeltunga och tunga lastbilar för främst urbana och regionala transportuppdrag har nu inletts och det är inte fordonen som är begränsningen. För att elektrifieringen nu ska ta fart behövs fortsatt utbyggnad av laddinfrastrukturen samtidigt som styrmedel som förbättrar de ekonomiska kalkylerna inledningsvis behövs, kommenterar Mattias Bergman på Mobility Sweden.

Prognosen 2024: elektrifieringen stannar upp på personbilssidan

Mobility Swedens bedömning är även att elektrifieringen kommer att stanna upp under året och att andelen elbilar minskar och landar på 35 procent, vilket man beskriver som ett “oroande trendbrott”. Den baseras på en mycket svag efterfrågan bland privatkunder och andelen elbilar i den totala orderboken tillsammans med frånvaron av styrmedel.

– Vi ser i våra undersökningar att det är priset, där den borttagna klimatbonusen har bidragit, som är de främsta skälen till att skjuta upp bytet till elbil. Laddinfrastrukturen upplevs som ett allt mindre problem, säger Mattias Bergman på Mobility Sweden. 

 Andelen elektriska lätta lastbilar förväntas fortsätta i en positiv riktning och nå en andel på 30 procent, givet att det nya beslutade styrmedlet, en klimatpremie för miljövänliga lätta lastbilar kommer på plats. 

– Andelen lätta lastbilar fortsätter att elektrifieras i en bra takt, men för att siffran i prognosen ska slå in krävs att det aviserade stödprogrammet från regeringen kommer i gång i början av året och administrativt fungerar för våra medlemmar och dess kunder.