Droppa har under sommaren rullat ut sin returtjänst till över 75 st 7-eleven- och Pressbyrån-butiker i Stockholm, och kommer att lansera i Göteborg och Malmö inom kort. Nu lanseras en ny tjänst för frakt C2C genom ett nytt samarbete med Plick – en second-hand app med över 500 000 användare.
– Vi är så glada och stolta över samarbetet med Plick! Vi vill att det ska vara lika lätt att handla second hand online som det är att köpa nytt. Vårt fokus på kund med påse som ingår, ett bra pris och hemleverans till köparen passar perfekt för preloved fashion, säger Anton Bukowski, grundare och vd på Droppa – som nu kallar sin nisch “cirkulär logistik” efter att ha inlett ett samarbete med second hand-sajten Plick.
Samarbetet innebär att konsumenter som handlar hos Plick kan lämna in sina artiklar direkt på närmaste 7-eleven eller Pressbyrån. Säljaren behöver endast ha med sig sin artikel och en QR-kod i mobilen. Påse att skicka artikeln i tillhandahålls på plats i butik. Droppa hämtar därefter varorna på el-cyklar och skickar slutligen till respektive köpare med hemleverans.
Samarbetet med Plick är Droppas första med en second-hand plattform, och de kunder som använt tjänsten hittills är enligt bolaget mycket nöjda. Det passar väl in i Droppas strategi att bidra till cirkulära affärsmodeller och minskad klimatpåverkan.
– Vi är väldigt glada att kunna erbjuda Droppa till våra användare som fraktalternativ. Droppa erbjuder en fantastisk kundupplevelse i sin C2C-tjänst som gör frakten både hållbar och smidig. Vi tror att tjänsten skapar stort värde för plickare och kommer att göra det mer attraktivt överlag att shoppa second-hand, kommenterar Robert Jurewicz, marknadschef på Plick.
Säte i Morgongåva
Droppas returlösning gör det möjligt för e-handelskunder att enkelt “droppa” sina returer i närmsta Pressbyrån eller 7-Eleven, genom ett samarbete med ägaren Reitan. Lösningen introducerades i september 2021 tillsammans med e-handlaren Widforss i Morgongåva, där bolaget även etablerat en returhubb, där returerna tas om hand och återförs till lagren. Efter Widforss har Babyland och Stor & Liten lagts till.
Det finns flera som agerat för att digitalisera returprocessen, som Easycom, Zetes och Reclaimit. Droppa siktar framförallt in sig på kundupplevelsen.
– Man kan inte bara jobba på mjukvarusidan, man måste även jobba med det fysiska flödet och se till att skapa en process som levererar en hyllfärdig produkt, säger Anton Bukowski till Dagens Logistik.
De butiker som Droppa samarbetar med förses med platspåsar i tre storlekar, small medium och large, i vilka returerna läggs. Påsarna hämtas sedan upp av bud på cykel för att samåka med Apotea-bolagens linehaul, upp till Morgongåva.
– Jag har jobbat med e-handelslogistik i drygt tio år på olika bolag, gemensamt för dem är att returerna alltid varit ett härke. Returfrågan har sällan någon hög prioritet och för kunderna är processen krånglig, de får tejpa och packa hemma och hela processen dras med stor ineffektivitet, säger Anton Bukowski.
“Sjukt roligt” med logistik
Anton Bukowski började sin logistikkarriär på Gymgrossisten i rollen som operativ chef i Trollhättan, efter en rad mer finansiella roller.
– Det vara så jäkla roligt att få komma ner till lagergolvet och lära sig ett hantverk från början. Det fanns så mycket att göra och alla förbättringar vi genomförde, som att förändra plockslingor och byta system ledde till att vi sparade pengar. Det var sjukt roligt, säger Anton Bukowski.
Det var under den här tiden han träffade på Pär Svärdson, vilket sin tur ledde till jobbet som vd på Babyland.
– Vi bondade om hur kul det är med logistik. E-handel handlar ju dels om IT dels om logistik, och där många har lagt väldigt mycket fokus på det digitala. Ofta missar man logistiken men där har Apotea satt standarden. Det har varit oerhört lärorikt att jobba nära Pär, han kunde ge mig tio tips på en kvart som ökade effektiviteten och gav mer yta.
Efter några till år inom e-handeln, samt pappaledighet blev det dags att prova de egna vingarna. Pär Svärdsons investeringsbolag Laulima tillhör Droppas skara av investerare, tillsammans med Precis Digital, Curitas Ventures samt ett antal ängelinvesterare.
Målet är att etablera returtjänsten på cirka 400 ombud i Sverige innan året är slut.
– Vi har byggt vår egen mjukvara där vi också hittar ganska stora effektivitetsförbättringar jämfört med de lösningar som finns på marknaden, vi har byggt upp en både digitalt och fysiskt effektiv process, med så få transporter som möjligt och snabb återbetalning till kunderna, t ex.
Enligt Droppa kan handlare minska sina returkostnader med i snitt 30 procent, minska returärenden med 50 procent samt minska CO2-utsläppen per paket med deras lösning.
– Vårt fokus för returtjänsten är att skala upp verksamheten i Sverige, utveckla tjänsten och i ett nästa steg expandera till fler nordiska marknader.
Av Klara Eriksson