Svensk Handels E-handelsindikator för december månad skattar e-handelns omsättning till 15,7 miljarder kronor. Det är en minskning med 10 procent jämfört med december 2022. Julhandeln blev därmed inte det lyft för e-handelsförsäljningen som företagen hade behövt. På helåret minskad e-handeln med 8 procent mot 2022.
75 procent av konsumenterna e-handlade i november månad. Det var bara marginellt lägre än i december året innan då 76 procent av konsumenterna uppgav att de e-handlade. I genomsnitt handlade dock e-handelskonsumenterna, i likhet med hur det sett ut hela 2023, för ett lägre totalbelopp.
Från septembermätningen och framåt har den trenden förstärkts. I december var det genomsnittliga totalbeloppet 8 procent lägre än i december 2022. E-handelsindikatorn mäts i löpande priser men en beräkning av volymutvecklingen görs på totalnivå. Den totala omsättningsminskningen på 10 procent i löpande priser motsvarar en minskning av totala e-handelsvolymen med cirka 14 procent i november.
– December månad blev en fortsättning på de utmaningar för e-handeln som vi sett inte minst under hösten, med en omställningsminskning som speglar konsumenternas ökade försiktighet. Julhandeln, som vanligtvis är en höjdpunkt för e-handeln, lyckade inte vända trenden detta år. Vi hoppas att de försiktigt positiva signalerna om räntesänkningar under 2024 medför ett större kundflöde, kommenterar Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
E-handeln backar för andra året i rad
Den svaga decemberförsäljningen avslutade ett mycket svagt sista kvartal på året för e-handeln. Sammantaget minskade totalomsättningen med 11 procent fjärde kvartalet jämfört med samma kvartal året innan. Det var den sämsta kvartalsutvecklingen i procent sedan andra kvartalet 2022 och det nionde kvartalet i rad med negativ omsättningsutveckling. Sammantaget för 2023 minskade omsättningen med 8 procent jämfört med helåret 2022.
– 2023 var ett år med fortsatt tuffa utmaningar för e-handeln, där vi endast såg tillväxt under två månader. Utmaningarna kommer fortsatt 2024 och konkurrensen hårdnar. Detta understryker behovet av att ständigt ligga i framkant när det gäller att utveckla och engagera sitt community, innovera inom exempelvis datadriven personalisering och att söka sig till fler marknader för att sprida sina risker, kommenterar Per Ljungberg.
2020 ökade e-handeln med 40 procent, 2021 med 20 procent ytterligare, men sedan dess har e-handeln minskat; 2021 med nio procent och 2022, med åtta procent.