E-handeln fortsätter backa

E-handeln fortsätter backa under andra kvartalet 2022 och ligger liksom kvartal ett, åtta procent under omsättningen 2021, det framkom i senaste E-barometern.

Postnord följer i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, den svenska e-handelns utveckling. Efter många år av stadig uppgång, på 10–15 procent, rekordväxte e-handeln med 40 procent 2020 och 20 procent 2021.

I år – efter att restriktionerna släppts och människor återgått till ett mer rörligt liv, tar dock e-handeln ett kliv tillbaka, och backar med 8 procent kvartal 1 och 2 2022.

– Vi trodde att vi skulle återvända till “det nya normala” men oväntade händelser i omvärlden kom att påverka oss igen. Kriget i Ukraina har lett till svåra följdeffekter i världen och oron får konsumenterna att konsumera mindre, sa Anna Brandon Cox, chef för kunderbjudandestrategi på Postnord Retail Day, där E-barometern presenterades.

Postnords Soledad Gonzales presenterar statistik över vad som e-handlats. Foto Klara Eriksson.

Allra sämst har dagligvaruhandeln gått (–28 procent) medan Apoteksvaror (+4 procent) och kläder och skor (+1 procent) ligger på plus.

Tillfällig nedgång

Postnords e-handelsdag Postnord Retail Day handlade om de förändrade förutsättningarna för handeln och hur man nu ska tänka som e-handlare. Många av talarna pekade på att det här med all säkerhet är en tillfällig nedgång – ett konjunkturer går upp och ned – och att e-handel fortfarande är långt mycket större än före pandemin.

– Tuffare tider väntar framöver, det ställer krav på att vara mer kreativ och knyta sina kunder närmare till sig, men när vi pratar med e-handlare finns en stor tilltro på att det här är tillfälligt sa Malin Winbom, ordförande för Svensk Digital Handel.

Lönsam affärsmodell

Vikten av lönsamhet påpekades av många talare, bl a Margareta Boström, retailexpert och affärsutvecklare på Jula.

– Frågan för e-handlare blir, hur fortsätter vi att vara relevanta på ett lönsamt sätt. Nu har vi haft ett antal riskkapitaldrivna företag som fokuserar på omsättning och tillväxt medan vi som kommer från “gammal business” vet att är det inte lönsamt så kommer det inte att funka, sa Margareta Boström.

– Det här har ju snedvridit konkurrensen litegrann och de som jobbat på gamla bolag har blivit omsprungna av de nya. För de företag som nu blir kvar gäller det att se hur man håller en lönsamhet och blir mindre riskutsatt.

Att inte ha alla ägg i en korg kan vara ett sätt att minska risk och Margarets Boström gav Amazon som exempel – vars målsättning är att sälja “allt till alla” och som i Sverige bland annat har mjukvaruföretaget AWS, med egna vindkraftparker och serverhallar och e-handelsplattformen Amazon.se. På andra håll säljer Amazon allt från automationsteknik till TPL-tjänster, har köpt en retailkedja o s v.

Box och hem poppis

I E-handelsbarometern konstateras även att utlämningsställe fortfarande är vanligast, men att en del av dem hellre hade velat ha varorna hem eller till paketbox.

Nästan 4 av 10 e-handlande konsumenter har någon gång under senaste året avstått från att köpa en vara från en e-handlare för att de inte erbjöd leveransalternativet de föredrog.

Av Klara Eriksson