Svenska teknikföretaget Einride och den svenska elflygplansutvecklaren Heart Aerospace är två av parterna i ett nytt forskningsprojekt inriktat på laddning av framtida elflygplan. Ett av koncepten bygger på stationära energilager där laddade batterier hämtas och körs ut till flygplanen. Projektet drivs av Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).
Tre nya VTI-projekt inriktade på flygforskning har nyligen fått grönt ljus av Trafikverket och drar igång under hösten. Ett projekt fokuserar på hur klimatförändringen påverkar gamla flygfält medan ett annat studerar förutsättningarna för hållbart flyg i norra Europa. Sedan har vi projektet ”Flexibel och automatiserad laddning via energilager på flygplatser”. Syftet är att undersöka nya koncept för hur flygplatser ska utformas för laddning av batteridrivna elflygplan i framtiden.
– Det händer väldigt mycket inom flygområdet, inte minst när det gäller flygteknik, framdrivning och olika typer av bränslen. Det är jätteviktigt, men det räcker inte. Det vi framför allt kan bidra med är ett systemperspektiv, där vi kopplar ihop en rad forskningsdiscipliner och tittar på hur nya tekniska lösningar inom flyget ingår i ett större transportsystem och påverkar och påverkas av klimat, ekonomi och resenärers beteende, kommenterar Magnus Eek forskningschef och ansvarig för VTIs strategiska satsning på flygforskning.
Ett av koncepten inom laddning av elflygplan som undersöks går ut på att automatiserade fordon hämtar batterier från ett stationärt energilager och kör ut dem till flygplatsen. Då kan man antingen ha utbytbara batterier, som i många truckar, eller ”tanka” planen från batterierna som fordonen hämtar i lagret. Parterna i samarbetet är VTI, Luleå tekniska universitet (LTU), Heart Aerospace, Enride och Swedavia.
I en intervju med Di berättar Einride att flygplatsernas stationära batterilager kan laddas upp av till exempel solcellsparker på flygplatsens mark. Något som även Sweco föreslog i en rapport 2021 för att rädda de regionala flygplatserna.
”Uppdraget är att utveckla modeller för att förse flygverksamheten med energi utan att behöva bygga fasta laddstationer. Flygplatsen behöver utvecklas, och vi ser även möjligheter att automatisera processer där. Vi tror verkligen på synergier mellan olika transportsektorer, där vi också kan dra nytta av insikter och applicera de på elektrifiering av vägtransporter”, säger Andreas Allström, ansvarig för offentlig finansiering och forskningssamarbeten på Einride, till Di.