Redan ett år efter att den första el-dragbilen togs i drift ser Helsingborgs Hamn en dubbel positiv effekt: 10 procent lägre produktionskostnader, trots höga elpriser, och minskade utsläpp från hamnens produktion.
Helsingborgs Hamn har de senaste åren lagt mycket energi på hållbarhetsarbete och elektrifiering. De har som mål att driva en fossilfri produktion 2024 och har därför investerat i olika lösningar för att elektrifiera verksamheten. En sådan satsning är de fyra eldrivna dragbilar som anlände i maj 2021, efter en tids förseningar.
– Vi har äntligen fått ett av de första exemplaren av andra generationens el-dragbilar. Samma fordon av första generationen används idag på flygplatser, men jag tror vi är första hamn i Sverige med att börja använda elektriska dragbilar inom hamnverksamhet och vi är mycket förväntansfulla inför driftsättning, kommenterade Bart Steijaert, vd för Helsingborgs Hamn, vid tillfället.
Nu har dragbilarna varit i drift i över ett år och hamnen kan visa upp en ekonomisk besparing på mer än 10 procent per år jämfört med traditionella dragbilar som drivs med HVO 100, trots att södra Sverige sett rekordhöga elpriser under det gångna året. Om beräkningarna håller så innebär investeringen i el-dragbilar en total besparing på nästan 20 procent sett till fordonets livslängd.
– Det är med dessa positiva siffror från våra hållbarhetsinvesteringar som vi nu även har köpt in Sveriges första helt elektriska reachstacker från Kalmar som levereras till hamnen i slutet av 2022, kommenterar Bart Steijaert.
Hamnens hållbarhetsarbete
Några av hamnens andra satsningar på elektrifiering innefattar bland annat två egna solcellsanläggningar och elvägar i samarbete med Elonroad. De ska se över potentialen med ett eget batterilager för att kunna spara och lagra energi. Helsingborgs Hamn är även ett av företagen bakom Helsingborgsdeklarationen.