Elektrifieringen av tunga transporter påverkar inte bara räckvidden utan medför också mer volatila bränslekostnader, som på sikt kan påverka var logistikverksamheter förläggs menar Andreas Josefsson, projektledare för REEL på CLOSER.
– I ett dieselbaserat system är bränslepriset i stort sett samma i hela Svergie. I ett elektrifierat system varierar energipriserna stort, både geografiskt och över dygnet.
Andreas Josefsson är programansvarig för energiförsörjning på CLOSER vid Lindholmen Science Park och ansvarar för REEL – ett nationellt initiativ där ledande svenska aktörer gått samman för att accellerera elektrifieringen av tunga transporter. Omställningen kommer att få stora logistiska konsekvenser. Bland annat är det viktigt att förstå hur priset för effekt och energi kommer att påverka totalkostnaden för transporter när vi ställer om till elektrisk drivlina, menar Andreas Josefsson.
– Nu går vi från ett dieselbaserat system med i stort sett samma pris över hela landet och dygnet till ett elektrifierat system där energipriserna varierar över dygnet och lokala elnätbolags sätt att ta betalt för effekt skapar lokala variationer.
Behövs drivmedelsindex för el
Innan sommaren höll REEL en workshop där man bland annat diskuterade behovet av ett nytt prisindex som underlag för drivmedelstillägg för eltransporter.
– För dieseltransporter finns DMT-index som visar på förändringar i drivmedelskostnader, och gör det möjligt att korrigera för prisförändringar i transportavtal.
Flera av de aktörer som deltog i workshopen var överens om att ett liknande index krävs även för el, om uppskalningen av eldrivna transporter ska lyckas.
– Det måste till så att åkerierna inte behöver stå med hela risken ifall elpriserna plötsligt stiger.
Påverkar lokalisering
Elpriset är mer volatilt och skiljer sig mycket åt över dygnet, särskilt beroende på var i Sverige man befinner sig.
– Det är något som åkerierna kommer att behöva ta hänsyn till när de planerar sin lokalisering av eldrivna fordon. Du får till exempel en bättre bränslekalkyl för ett eldrivet fordon i Luleå än i Helsingborg.
Du får till exempel en bättre bränslekalkyl för ett eldrivet fordon i Luleå än i Helsingborg.
I framtiden kan det leda till att transportnoder och terminaler hamnar på nya ställen, beroende på vilket el- och nätområde man tillhör.
– Det kan ju till exempel påverka så att nyetableringar av logistikverksamheter i större utsträckning kommer ske inom nätområden med god effekttillgång och i områden med lägre energikostnad.
Bättre totalekonomi
Priset för transporter är en kombination av fordonskostnader, drivmedel och personalkostnader. Investeringsmässigt så är ett elfordon omkring 3-4 gånger dyrare än ett dieselfordon idag.
– Hårdvaran innebär en större kostnad vid eldrift idag. Men samtidigt har elen varit betydligt billigare än dieseln historiskt sett, , vilket påverkat totalkalkylen positivt.
På många håll har nattleveranser med eldrivna lastbilar testats framgångsrikt, och alltfler städer och godsmottagare tillåter nu nattleveranser med eldrivna fordon. Att ellastbilar tillåts köra även nattetid gör också att totalekonomin för åkeriet kan förbättras.
– Om en ellastbil kan leverera dygnet runt så kan den i vissa fall ersätta två dieseldrivna ekipage. Att leveranserna sker dygnet runt kan också minska lagerbehovet och personalbehovet i lagren, vilket även det påverkar totalekonomin och den totala logistikeffektiviteten, påpekar Andreas Josefsson.
Kan locka chaufförer
Att erbjuda lastbilschaufförer att köra eldrivet kan också vara en konkurrensfördel.
– Vi har en växande chaufförsbrist i branschen. Att ställa om till eldrift kan kan vara en konkurrensfördel och ett sätt att locka duktiga förare till verksamheten. Många föredrar att köra eldrivet, det blir mindre buller och en bättre arbetsmiljö.
För åkeriernas del så gäller det att agera nu, för att inte riskera att hamna efter i utvecklingen, menar Andreas Josefsson.
– Allt fler kunder efterfrågar eltransporter och i framtiden kommer det vara ett hygienkrav. Det krävs erfarenhet för att förstå hur en god totalekonomi kan skapas med eldrift. Denna erfarenhet behöver åkerier börja bygga upp nu, så att man inte riskerar att bli utdaterad och omsprungen av nya transportaktörer.
Av Hilda Hultén