Emotion köper Almroths

Nybro-baserade TPL-aktören Emotion Logistics förvärvar branschkollegan Almroths i Norrköping. Tillsammans har bolagen 170 kunder, 250 anställda, 140 000 kvm logistikyta och omsätter 250 miljoner SEK. ”Vi har liknande värderingar, det känns otroligt kul” säger Calle Svensson på Almroths. 

Emotion Logistics grundades 2013 som ett eget affärsområde för ehandels-TPL i transportföretaget Börjes Logistik & Spedition. 2019 knoppades TPL-verksamheten av i ett eget bolag, och sedan starten har bolaget vuxit till 200 anställda med totalt 62 000 kvm lageryta i Nybro, Varberg och Jönköping, där det senaste tillskottet var 7 000 kvm i Södra Stigamo.

Markus Kinnander Foto Hilda Hultén

Nu tas nästa stora tillväxtsteg för Emotion, som köper branschkollegan Almroths Logistik & Spedition i Norrköping.

– Calle ringde mig och vi klickade direkt – bolagen har liknande setup med samma systemlösningar, fackavtal och annat, men framförallt delar vi grundvärderingar, dels i hur vi jobbar i nära kundrelationer, men också vårt medarbetarfokus och vilken typ av arbetsgivare vi vill vara. Jag är otroligt glad över att vi fick till den här affären, säger Marcus Kinnander, vd och delägare i Emotion Logistics. 

Vi var som två tågvagnar som kört parallellt, och nu sätter vi ihop oss till ett tågset

– Vi var som två tågvagnar som kört parallellt, och nu sätter vi ihop oss till ett tågset som i full fart kör vidare tillsammans. Sen får man vara ödmjuk och lyhörd inför integrationsprocesser, de är aldrig helt friktionsfria, men jag ser framförallt otroligt stora möjligheter med det här samarbetet, det kändes som att vi behövde varandra.

“Kunde inte hittat en bättre lösning”

Calle Svensson, marknadsansvarig och tidigare vd på Almroths, vars familj ägt bolaget sedan 1998 var den som initierade samgåendet, och han är mycket nöjd med att det blir av: 

Calle Svensson. Foto Almroths

– Det känns otroligt kul, och skönt att vi fick till den här lösningen. E-handeln har haft det kämpigt under 2023 och nedgången har drabbat många av våra kunder vars volymer vikt av, vilket såklart även drabbat oss. Sen har det av olika andra orsaker som jag inte kan prata om uppstått en finansiell situation som vi behövde lösa, och vi kunde inte ha hittat en bättre lösning, säger Calle Svensson. 

Han håller med om att bolagen är “tvillingsjälar”. 

– Bolagen är otroligt lika i allt från system-setup till värderingar. Men sedan kompletterar vi varandra otroligt bra inom tilläggstjänster. Emotion är starka inom IT-tjänster som datadelning och visualisering och vi är duktiga inom produktfotografering och fraktrelaterade tjänster. Tillsammans blir vi kompletta. 

Bokus flyttar ut

2022 tecknade Almroths TPL-kontrakt med Bokusgruppen, kring bolagets e-handelslogistik för Bokus och Akademibokhandeln, som under 2022 flyttade till Almroths från den tidigare TPL-partnern Förlagssytem i Falun, som dock behöll Bokusgruppens butikspåfyllnad.

I mars i år stod det dock klart att kontraktet avslutas, och Bokusgruppen flyttar vidare till Postnord TPL i Norrköping och Händelö 3-lagret där TPL-jätten tidigare hanterat Beijers logistik

Almroths, som kommer att fortsätta drivas under eget varumärke med Calle Svensson som marknadsansvarig, har omkring 70 anställda efter Bokus-flytten, och totalt 77 000 kvm lageryta fördelat på fem lagersiter i Norrköping.

– Som mest hade vi 12 siter, men i och med att vi äntligen fick flytta in i vårt nya lager i Klinga så har vi kunnat lämna ett gäng adresser under 2023. 

Ny mellanstor spelare

Tillsammans har bolagen 140 000 kvm logistikyta i Norrköping, Jönköping, Varberg och Nybro, en omsättning på runt 400 miljoner SEK, runt 170 kunder och ca 250 anställda. Bolaget blir därmed Sveriges tionde största TPL-aktör sett till lageryta, enligt DLs TPL-kartläggning som publiceras i kommande nummer av tidningen. 

– Tittar man på TPL-marknaden så finns det en lång rad små, ofta lokala spelare, och så finns de ofta statliga postägda, stora drakarna. Vi blir en spelare i mellanviktsklassen som är stor nog för att erbjuda ett brett tjänsteutbud, men som inte är så opersonliga och tröga som ett storbolag kanske kan vara. 

Enligt Calle Svensson är affären historiskt unik:

– Vad jag vet så har detta aldrig hänt tidigare – att två privatägda, större TPL-spelare går samman. 

Av Hilda Hultén