Under tisdagen den 12 mars röstade EU-parlamentet igenom ett förslag som tillåter längre och fyra ton tyngre lastbilar för att minska antalet lastbilstransporter. Förslaget skulle från början bara gynna alternativa bränslen för att kompensera extra vikt för batterier. Men den aktuella förändringen gäller även diesellastbilar.
I veckan röstade EU-parlamentet för en regeländring som tillåter längre och tyngre lastbilar och bussar på europeiska vägar. Tanken från början var att öka maxvikten för lastbilar med upp till fyra ton för att kompensera för det utrymme och vikt som behövs för batterier eller vätgasceller samt utöka lastkapaciteten. Detta för att erbjuda ett incitament för transportbranschen att byta till nollutsläppsfordon.
Men miljöorganisationen Transport and Environment belyser att förändringen som röstades igenom gäller alla lastbilar på 44 ton, oavsett vilket bränsle som används. Nu varnar man för att incitamentet att byta till grönare lastbilar helt uteblir.
”Det extra vikttillägget borde endast stödja ellastbilar som kör långa distanser genom att säkerställa att ingen nyttolast går förlorad pga batterier. Att utvidga samma fördel till förorenande diesellastbilar accelererar istället bara dieselförsäljningen genom att de kan transportera mer än rena lastbilar. Europeiska regeringar borde stoppa denna avledning från ett skifte till nollutsläpp”, skriver Bernardo Galantini, fraktchef på T&E, i ett pressmeddelande.
Veckans omröstning var den första av två. Beslutet ska bekräftas efter EU-valet i juni 2024.
Megalastbilar
Samtidigt vill man att så kallade ”Mega trucks”, som är längre än reglerna i EU tillåter, ska märkas tydligare för att öka säkerheten på vägarna. Medlemsstater som vill bygga vägar för sådana lastbilar ska också genomföra en bedömning av deras påverkan på vägsäkerhet, infrastruktur, modalt samarbete och miljö.
”Vi vill se till att samma last kan transporteras med färre fordon, färre resor och minskade utsläpp. Vi föreslår också en effektivisering av användandet av megalastbilar med en bedömning av deras inverkan på trafiksäkerhet, infrastruktur, modalt samarbete och miljö”, kommenterar Isabel García Muños, som skrivit rapporten som ligger till grund för beslutet.