Den senaste butikskartläggningen från HUI Research, som analyserar den svenska handeln, visar att det totala butiksbeståndet i Sveriges kedjor minskade med tre procent under 2020. Lågprishandeln däremot stod för 20 procent av kedjebutiksöppningarna under året.
HUI Research har på uppdrag av Handelsrådet färdigställt en uppdaterad version av Butiksdatabasen, som kartlägger butikshandelns struktur och utveckling i Sverige. Den senaste butikskartläggningen visar att det totala butiksbeståndet i Sveriges kedjor minskade med 547 butiker under pandemiåret 2020, vilket motsvarar 3 procent av kedjebutikerna i Sverige. Relativt många butiker har stängt men det är framför allt få butiker som öppnade under 2020.
Klädhandeln var den bransch där flest butiker stängde under 2020. Klädhandeln var även den bransch där flest butiker stängde 2019. Flera butikskedjor har gått i konkurs och har fått stänga samtliga butiker, vilket har bidragit till en negativ tillväxt om 9,4 procent i klädhandeln. Totalt stängdes 339 kedjebutiker i klädhandeln under 2020.
– Den svenska butikshandeln genomgår en strukturomvandling driven av digitalisering och ökad e-handel. Vissa av butiksstängningarna är effekter av konkurser och rekonstruktioner medan andra är en naturlig följd av en aktiv butiksnätsplanering, kommenterar Monica Bruvik, senior detaljhandelsanalytiker på HUI Research.
Lågprishandeln fortsätter växa med stora etableringar. 20 procent av alla kedjebutiker som öppnade 2020 är verksamma inom lågprissegmentet. Precis som 2019 är lågprishandelns expansion koncentrerad och det är fem aktörer som står för hälften av alla butiksöppningar i segmentet.
Sedan 2017 har butiksbeståndet minskat mest i mellanstora städer och i landsbygdskommuner med besöksnäring. Pendlingskommunerna har klarat sig bättre och har haft den minsta minskningen av butiksbeståndet, medan storstäder och större städer har tappat flest kedjebutiker sedan 2017.
– De orter som har starkast befolkningstillväxt har bättre möjligheter att upprätthålla och utveckla sitt butiksutbud men samtidigt är storstäderna under hård press från handel i omkringliggande pendlingskommuner, kommenterar Monica Bruvik.