Krögare anslutna till Foodoras plattform har hamnat i ett moment 22, där höga avgifter och otydliga avtal leder till att marginalerna försvinner – men de har samtidigt blivit beroende av plattformen för att överleva, det rapporterar Breakit som granskat affärsmodellen .
I en ny granskning av Breakit reder sajten ut hur Foodoras affärsmodell fungerar i praktiken, och hur den påverkar krögarna som är anslutna till tjänsten. När pandemin slog till var Foodora, och liknande plattformar, räddningen för många restauranger när gästerna slutade gå ut. Men nu visar granskningen att relationen präglas av höga avgifter och otydliga avtal.
För krögarna innebär detta ett dilemma: om de lämnar plattformen tappar de kontakten med kunderna som vant sig vid att använda tjänsten, men leveransavgifter och andra tillvalstjänster äter upp en stor del av vinsten. Vissa krögare uppger till och med att de går med förlust via plattformen.
– Säg att vi tar bort leveransavgiften på 39 kronor. Om kunden betalar 100 kronor för sin mat, så tar Foodora 30 procent av det och sedan ytterligare runt 80 kronor per leverans beroende på avståndet. Som restaurang kan det innebära att du inte tjänar någonting alls, säger en av krögarna till sajten.
Enligt uppgifter till Breakit från en tidigare anställd ska Foodora dessutom debitera en avgift på 34 procent, inte 30 procent som det står i avtalen. Detta beror på att plattformen drar 30 procent netto från bruttobeloppet på krögarnas utgående ordrar, vilket i praktiken blir 34 procent på nettobeloppet.
Foodora svarar på kritiken via sina pressavdelning:
“Vi jobbar kontinuerligt med att förbättra samarbetet med våra partners, inklusive processer och fakturor. Vi genomför till exempel intervjuer med flera av våra partners för att förstå vad vi kan förbättra och förtydliga, där frågor som detta ingår.”