Självkörande leveransrobotar har fått rejäl medvind under pandemin. Estniska Starship passerade i januari en miljon autonoma robotleveranser globalt, och nu inleder Foodora tester av sin nya autonoma leveransrobot Doora i Stockholm, med målet att flera hundra robotar ska rulla i Sverige inom en nära framtid.
Last mile-aktören Foodora har ett samarbete med telekombolaget Tele2 kring en pilot för självkörande robotar, uppkopplade med 5G. Pilottestet innebär att leveransroboten Doora ska utföra hemleveranser i Stockholm. Roboten ska testköras runt Stureplan idag, den 11 mars, och imorgon och kan transportera både mat och andra produkter som väger upp till 20 kg. Planen är att piloten sedan ska fortsätta under våren.
– Här får vi får möjlighet att visa upp de konkreta fördelarna med 5G och IoT, som stabilitet, snabb svarsfrekvens och högre hastigheter, kommenterar Stefan Trampus, affärsområdeschef för företagsmarknaden på Tele2.
Roboten Doora kan genom att vara uppkopplad mot Tele2s 5G-nät uppfatta sin omvärld, kommunicera och på så sätt skapa ett situationsanpassad tjänst – självkörande hemleveranser. Doora har en kamera som skickar information via 5G i realtid till foodora, som kan spåra och följa roboten samt snabbt skicka data till och från Doora. Roboten, som tillverkas av Yape, väger 30 kilo och kan köra i ca 6 km/h. Roboten har en batteritid på va 8 h, laddningen tar i sin tur 4 timmar och tanken är att leveranserna ska vara gratis för kunderna.
– Vi har en vision att flera hundra stycken Doora kommer rulla i Sverige inom en nära framtid, säger John Denbratt, logistikchef, Foodora Sverige.
Vi har en vision att flera hundra stycken Doora kommer rulla i Sverige inom en nära framtid
Globalt uppsving för leveransrobotar
En tidig föregångare inom leveransrobotar är estniska Starship Technologies, som under januari nådde över en miljon leveranser med sin leveransrobot globalt. Verksamhet har tagit rejäl fart under pandemin, då efterfrågan på kontaktlösa hemleveranser skjutit i höjden.
– Målet från start var att förbättra människors vardag. Nu har covid-19 gjort tjänsten betydligt viktigare, från bekvämt till nödvändigt, enligt Starships grundare Ahti Heinlä.
Starship Technologies grundades 2014 av Ahti Heinlä och Janus Friis, två av medgrundarna till kommunikationsplattformen Skype, och har utvecklat en självkörande, batteridriven robot för hemleveranser. Starship gjorde sin första kommersiella leverans 2018.
– För sex år sedan hade vi inte trott att vi skulle nå en miljoner leveranser i januari 2021, utan vi hade gärna nått hit snabbare. Men det visade sig svårt att kommersialisera leveransrobotar med en hög grad autonomitet, skriver Ahti Heinlä i Starhips blogg.
Började som hobbyprojekt
Last mile-leveranser är en av logistikens största utmaningar. Med växande städer och konsumenter som ständigt kräver behöver snabbare, billigare och mer flexibla leveranser.
– Leveranser är den sista stora industrin som inte automatiserats, och att erbjuda leverans ända hem på en utsatt tid, med personlig service och möjlighet att returnera är den dyraste typen av service. Samtidigt förväntar sig kunderna att det är gratis. Det är en oerhört stor utmaning, sa Ahti Heinlä i en intervju med redaktionen vid Optilon Supply chain conference i Stockholm 2016.
“Leveranser är den sista stora industrin som inte automatiserats.”
För Ahti Heinlä började Starship som ett hobbyprojekt under pappaledigheten – för vad gör en nördig programmerare som har rätt gott om pengar och lite tid över – om inte bygger robotar?
– Jag hade inte tid med ett nytt startup-projekt. Däremot fick jag nys om NASAs tävling Centennial Challenge, som går ut på att utveckla rymdrobotar.
Han anställde ett team på 10 personer för att kunna ställa upp i tävlingen.
– Sen hade jag plötsligt ett duktigt robotteam som gillade varandra och idén om leveransrobotar tog form.
Lagstiftning största hindret
Utmaningarna de först förutspådde, som att robotarna skulle väcka rädsla hos människor, bli en trafikfara eller inte vara stöldsäkra nog, visade sig gå förvånansvärt smidigt. Roboten är designad på ett “vänligt” sätt och “köpslår” med mötande på ett liknande sätt som människor när de möts.
– Innan vi började testerna undrade vi hur många som skulle ringa polisen. Men det blev inte så. Faktum är att få ens reagerar, de flesta knappt lägger märke till roboten på gatan, utan ignorerar den helt.
Den stora utmaningen har istället varit att få roboten godkänd för trafik. 2017 blev Florida den första delstaten i USA att tillåta leveransrobotar och 2018 kom den första leveransroboten i kommersiell användning. Nu finns Starships robotar på flera ställen i USA, och i en handfull länder i Europa, bl a Danmark och Estland. Dock inte i Sverige. Nischen är leveranser i förorter till medelstora städer, i bostadsområden med enfamiljshus där det finns trottoarer.
– 200 miljoner av världens konsumenter lever i den typen av områden. Jag tror att vi kommer att ha miljontals robotar på våra gator om några år. Det är så mycket bättre än att folk tar tvåtonsbilar för att handla lite mat. Det är helt enkelt bara logiskt, avslutar Ahti Heinlä.
Av Hilda Hultén