Fraktpriserna från Kina skenar vidare

Sedan november har bristen på tomcontainrar i Kina gjort att priserna på containerfrakter från Kina till Europa mångdubblats från runt 12 000 SEK i normalläge till 100 000 SEK för en 40-fotscontainer, sedan årsskiftet. 

– Vi hoppas att priserna ska sjunka i samband med det kinesiska nyåret, men det är inte alls säkert, säger Johanna Brorsson på Kerry Logistics.

Den rådande situationen i handeln mellan Asien och Europa är minst sagt turbulent. Platsbrist på fartyg och containerbrist har gjort att fraktpriset från Kina till Europa har skenat iväg rejält. 

– För ett år sedan var normalpriset på en containerfrakt från Kina omkring 1 400 USD. I november började priserna stiga, och efter årsskiftet när många transportkontrakt gick ut har priserna skjutit i höjden. Nu ligger priset omkring 10 000 USD från bashamnarna hos vissa rederier, berättar Johanna Brorsson, Head of Freight Forwarding på Kerry Logistics i Sverige. 

– Vi har haft prisökningar förut, men aldrig i de här nivåerna, berättar Johanna Brorsson. Foto Kerry Logistics.

Kerry är en global speditör med huvudsäte i Hong Kong med 25 000 anställda globalt, varav merparten i Asien. I Sverige har verksamheten huvudsäte i Borås, ocherbjuder globala transporttjänster inom sjö, flyg, väg, tåg och intermodala lösningar. Precis som andra speditörer kämpar Kerry nu med att försöka hitta ledig kapacitet från Kina till Europa åt sina kunder. 

– Vi har haft prisökningar förut, men aldrig i de här nivåerna. Runt 2008–2009 steg priserna också, men då till omkring 4 500 dollar, och inte i närheten av de priser vi ser nu, berättar Johanna Brorsson. 

Hoppas på vändning

När prisökningarna kom i slutet av 2020 så var det många som spådde att priserna skulle sjunka igen efter det kinesiska nyåret som inleds den 12 februari. Men detta har ännu inte skett, berättar Johanna Brorsson. 

– Vad vi kan se så har prisstegringen peakat och stabiliserats, men vi kan inte se någon tydlig återgång än. För de frakter vi bokar för februari och framåt så ligger priserna fortfarande på samma höga nivå. 

Håller de höga fraktpriserna i sig en längre tid kan de få stora konsekvenser för den globala försörjningen, menar hon. 

– Jag tror att transportköparna kan klara höjda fraktpriser under en kortare period, och vi hoppas att priserna snart går ner. På kort sikt så innebär det ju dyrare produktpriser här. Men håller detta i sig så kan resultatet bli att de som har möjlighet kommer flytta produktion från Kina till områden med billigare fraktpriser. 

Håller detta i sig så kan produktion flyttas från Kina

Exempelvis har textilindustrin möjlighet att flytta sin produktion till länder som Turkiet och Portugal menar hon. 

Att boka normala långtidskontrakt med rederierna är i princip omöjligt just nu, och alla speditörer tvingas nu jaga ledig kapacitet och välja dyrare frakter och ibland spot-priser till fantasinivåer för att få med lasten.  

– Vi har möten i vårt Europateam varje vecka om prisutvecklingen. Hela transportbranschen avvaktar med bävan över utvecklingen, vi hoppas att det snart vänder. 

Av Hilda Hultén