Den hög med papperskassar och kartong som blir resultatet av att storhandla mat på nätet, kan snart vara ett minne blott: last mile-aktören Gordon, med kunder som Coop, Ica, Dagab och Hellofresh har tagit fram en ny cirkulär lösning med returlådor för matleveranser. ”Det finns ett jättestort intresse för det här, både från konsumenterna och från våra kunder”.
E-handel av mat har vuxit de senaste åren, pådrivet av pandemin, och även om volymerna nu sjunkit tillbaka, är det ett segment som förväntas att fortsätta växa.
Men ett irritationsmoment för alla som någon gång e-handlat mat är den hög med papperskassar – ibland kombinerat med kartonger, som mat-ehandel oundvikligen resulterar i.
– Det är en dålig konsumentupplevelse helt enkelt, kunderna blir skitirriterade över allt emballage som samlas hos dem, och det här ville vi göra något åt, säger Ali Ghoce, vd och grundare till Gordon, som presenterades Gordons förslag till lösning på problemet, på mässan Logistik & Transport i Göteborg.
– Intresset från våra kunder inom dagligvaruhandeln, matkasseföretag och livsmedelsproducenter är jättestort, och vi har såklart även varit i dialog med dem i utformningen, säger Ali Ghoce.
Två lådor som cirkulerar
Projektet med att ta fram en cirkulär lösning med returlådor som återanvänds för leveranserna, har pågått i åtta månader, och nu har Gordon registrerat en patentansökan, som består av en ihoprullbar plastlåda som konsumenten får varorna i, och en hårdare, stapelbar ”lastbärarlåda”, som används under transporten.
– Nästa steg blir att testa lösningarna tillsammans med en kund för att se hur den fungerar i praktiken och om vi behöver utveckla något vidare, säger Catherine Alsén Gelfgren, projektledare för den nya lösningen.
– Men vi tror att det kommer bli lättare för våra förare att hantera än papperskassarna då de rymmer mer och även kan tas på en pirra. Papperskassarna kan ju också bli sköra och gå sönder när det regnar, det gör inte plast.
Den hårdare transportlådan har anpassats storleksmässigt för att på ett bra sätt kunna staplas på en pall. Kravet till de som ska ta fram både den och den mjukare konsumentlådan har varit att de ska kunna återanvändas 1 000 gånger. Den är även anpassad efter Gordons kylda leveransskåp och aktörens kommande kyllådor som mottagare ska kunna köpa för att få sina leveranser i. Tanken är att konsumenterna ska kunna rulla ihop konsumentlådorna, och sedan lämna tillbaka dem till Gordon vid nästa leverans.
– De kommer också vara märkta med RFID eller en QR-kod och vi kommer ha full koll på vad de är. Jag tror att vi har en fördel genom att vi som tech-bolag kan bygga en lösning med full spårbarhet redan från början, säger Ali Ghoce.
Lådorna kommer föras tillbaka till Gordons distributionscenter för tvätt för att sedan skickas tillbaka till kundernas butiker eller lager. Både Ica och Dagab automatiserar nu delar av sin e-handelslogistik: Ica med Ocados kubiska automationslösning och Axfood med Witrons plocklösningar.
Hur kommer era lådor passa in i deras system?
– Det viktiga är att de inte låser sina system till sig själva. Klart är att vårt system kommer att vara öppet för alla e-handlare som använder sig av våra samordnade leveranser, säger Ali Ghoce.
Ökad omsättning mot 2021
Dagligvaruhandeln på nätet har minskat under 2022, och den senaste tidens ekonomiska turbulens har slagit hårt mot många tech-bolag.
– Självklart är vi mer försiktiga i dagens ekonomiska läge när det gäller hur vi använder våra pengar, säger Ali Ghoce, men pekar på att bolaget går bra. 2021 ökade bolaget omsättningen med 300 procent och vände till lönsamhet.
– I oktober ökade Gordon omsättningen med 42 procent jämfört med oktober förra året. Hittills i år har vi ökat omsättningen med ungefär 40 procent jämfört med förra året. Vi är välkapitaliserade och kan finansiera våra utvecklingsprojekt själva.
Kan få stor effekt
Gordon Delivery utför idag 600 000 leveranser i månaden – skulle alla kunder haka på en framtida cirkulär lösning skulle effekten bli stor. I Sverige användes 674 000 ton förpackningar av papp, kartonger och wellpapp i Sverige till varor och transporter under 2021 – vilket motsvarar 55 kilo/person. Användandet ökade dessutom med 11,6 procent mellan 2020 och 2021.
Under hösten planerar Gordon att som ett första steg genomföra första fasen en ”proof of concept” -pilot tillsammans med en eller flera kunder.
Av Klara Eriksson