Sedan 2011 har Logent Ports and Terminals driftat bilterminalen i Göteborgs hamn; 2026 löper kontraktet ut. Nu har Göteborgs Hamn inlett upphandlingsprocessen för att hitta den operatör som ska ta över driften. Och större investeringsvilja ger längre kontrakt.
Antalet hanterade fordon i hamnen har ökat med nära 100 000 enheter sedan terminalbolaget Logent tog över driften av bilterminalen 2011. Det är en ökning med 60 procent på 15 år, även om volymerna har varierat från år till år. Under 2023 ökade fordonsvolymerna med 14 procent.
Under åren har hamnens infrastruktur utvecklats i flera steg på både land- och sjösidan. Samtidigt har Volvobolagen haft en stark utveckling över tid.
– Men den här ökningen över kaj hade trots allt varit omöjlig om inte Logent hade svarat upp med ett bra, konkurrenskraftigt erbjudande, så de har stor del i att vi idag kan titulera oss Sveriges största bilhamn, kommenterar Magnus Nordfeldt, affärsområdeschef för gods på Göteborgs Hamn.
Men avtalet löper ut 2026 och nu är det dags att påbörja upphandlingen för driften under nästa period.
– Vi ser ett stort intresse så här långt och hoppas förstås på att så många kompetenta operatörer som möjligt ger sig in i matchen. Det finns en stor marknadspotential. Idag har hamnen cirka 36 procent av den svenska fordonsmarknaden, och vi ser fram emot att arbeta för en fortsatt ökning av den siffran tillsammans med kommande koncessionstagare, kommenterar Magnus Nordfeldt.
Ansökningsperioden tar slut den 10 juni 2024 och i upphandlingsdokumenten framgår att nästa avtalsperiod blir över minst sju år. Avtalslängden beror på investeringsviljan: ju större investeringar operatören är beredd att göra desto längre avtal är hamnbolaget berett att skriva. Det beräknade värdet ligger på ca 100 miljoner kronor per år.
Utöver lastning och lossning av fordon kräver hamnbolaget också att terminaloperatören erbjuder PDI (Pre Delivery Inspection) av fordon, samt möjligheter att hantera större projektlaster och High & Heavy-gods i viss utsträckning.
– Utöver det har den kommande operatören stora möjligheter att skapa och utveckla sin egen affär med utveckling av nya transportupplägg, produktområden och kundsegment, självklart med stöttning från Göteborgs Hamn AB, kommenterar Magnus Nordfeldt.