Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att analysera förutsättningarna och bedöma kostnaderna för en reservhamn på Gotland. En reservhamn vore viktig för både svensk beredskap, gotlänningarna och öns samhällsviktiga verksamheter.
– De som bor och verkar på Gotland är beroende av att hamnen i Visby är tillgänglig året runt och det finns i nuläget inget bra alternativ om den inte kan användas. Det är en begränsning som är otillfredsställande, inte minst av beredskapsskäl och för att samhällsviktiga verksamheter kopplade till Gotland ska kunna upprätthållas, kommenterar Andreas Carlson, infrastruktur- och bostadsminister.
Trafikverket får i uppdrag att analysera förutsättningarna och bedöma kostnader för reservhamnskapacitet i Visby hamn på Gotland. I uppdraget ingår bland annat att analysera var en reservhamn skulle ge bäst förutsättningar för färjetrafiken, samt utreda vilken nyttosjöfart i övrigt som bör få tillträde till en eventuell reservhamnskapacitet om Visby hamn inte är tillgänglig.
– Dagens hamnlösning svarar inte mot de behov vi ser i ett försämrat säkerhetspolitiskt läge. En reservhamn är av stor betydelse, inte bara för gotländska och nationella behov utan även i en internationell kontext när Sverige erhåller Natomedlemskap, kommenterar Carl-Oskar Bohlin, minister för civilt försvar.
Vid genomförandet av uppdraget ska Trafikverket samråda med Sjöfartsverket, Försvarsmakten, Fortifikationsverket, Länsstyrelsen på Gotland, Gotlands kommun samt Myndigheten för samhällsskydd och beredskap samt inhämta synpunkter från andra intressenter inom sjöfarten
Trafikverket ska redovisa uppdraget senast den 30 november 2023 till Landsbygds- och infrastrukturdepartementet.