Hamnträngseln i Yantian “värre än stoppet i Suezkanalen”

Med 16 dagars väntetid för fartyg i hamnen i Yantian varnar AP Moller-Maersks vd för Ocean & Logistics, Vincent Clerc, för att trängseln utgör en mycket större störning för verksamheten än stoppet i Suezkanalen gjorde.

Fartyget Ever Given satt fast i Suezkanalen i nästan en vecka och blockerade all sjöfart genom kanalen innan man fick loss henne. Covidutbrottet i Yantian orsakar nu 16 dagars väntetid för fartyg som ska angöra hamnen, trots att personal och verksamhet långsamt börjar komma igång igen efter utbrottet.

I Seatrade Maritime poängterar Vincent Clerc, vd för AP Moller-Maersk Ocean & Logistics, att händelsen är värre än stoppet i Suezkanalen:

“Jag skulle säga att för oss är det här en mycket större störning än att Ever Given fastnade i Suezkanalen några dagar, på grund av varaktigheten och vikten av Yantian som en inkörsport.”

Ditlev Blicher, vd för Maersk Östasien, varnar också för att förseningarna kommer fortsätta under den kommande månaden.

Fartyg dirigeras redan om till de närliggande hamnarna Shekou, Nansha och Hongkong men möts där av nya problem. Enligt Blicher lider inlandet av restriktioner kring landtransporter, de närliggande hamnarna lider dessutom av brist på framför allt 40-fotscontainrar.

“Vi uppmuntrar också våra klienter att vara öppna för att använda andra typer av utrustning. Var öppna för att använda 20-fotscontainrar istället för bara 40-fotscontainrar då ruttförändringarna sätter tryck på tillgängligheten av utrustning i de hamnarna”, kommenterar Ditlev Blicher, vd för Maersk Östasien.