Han formar Åhléns logistikframtid

Svante Lindgren är logistikchef på Åhléns och har bland annat roddat processen med hur Åhléns framtida automatiserade centrallager ska se ut – en inte helt enkelt uppgift med tanke på att retailjätten just nu genomgår en gigantisk transformation: från varuhuskedja till marknadsplats. 

Ur Dagens Logistik nr 3 2020 – läs mer här.

I juni slöt Kilenkrysset, Bockasjö och Åhléns avtal om att bygga ett nytt, 37 500 kvm stort, automatiserat centrallager för butikspåfyllnad och e-handel åt Åhléns i Rosersberg. Processen med att bestämma hur företagets nya logistiklösning skulle se ut har tagit två år. 

– Utmaningen har varit att ta fram en flexibel, skalbar och långsiktigt hållbar logistiklösning, och det här är helt enkelt en så viktig strategisk fråga att det har fått ta den tid som krävs, förklarar Åhléns logistikchef Svante Lindgren. 

 

Flexibilitet för framtidens behov har varit ledorden i designen av Åhléns nya centrallager – som ska serva den växande e-handeln och varuhusen parallellt. Foto Åhléns.

Åhléns har haft sitt centrallager på Dåntorpsvägen i Jordbro sedan 1962, och när flyttlasset går 2022 blir det den första lagerflytten på 60 år. Det gamla lagret på 55 000 kvm har bara åtta meter i takhöjd, och all hantering sker manuellt. Det var också här e-handeln fick en hörna när den drog igång 2016. 

– Den hörnan har dock vuxit så pass att det är lika många som arbetar med e-handeln som på retaildelen. Det är en av anledningarna till att vi behöver en annan lösning. 

Tuff resa för retailjätten

Svante Lindgren började på Åhléns 2014 som projektledare för Åhléns framtida e-handelslogistik, men fick för 2,5 år sedan ansvar för hela logistikapparaten. 

– Åhléns är inne i en sådan stor omställningsfas att jag efter sex år i bolaget är den i ledningsgruppen som varit anställd längst, konstaterar han. 

För den som står vid sidan kan det låta tufft – men Svante Lindgren menar att det är det som gör jobbet intressant.

– Det är ett väldigt dynamiskt bolag där det just nu händer väldigt mycket oerhört snabbt. Särskilt inom logistiken. 

 

Knapps skyttellösning.
Foto Åhléns.

Förutom det nya automatiserade centrallagret – som vi strax ska beskriva mer i detalj –  rör mycket Åhléns strategi om att gå från varuhuskedja till marknadsplats – online och fysiskt. Omställningen innebär förändringar i varuflöden och varuförsäljning, och det gäller att hålla sig i framkant särskilt nu då även Amazon kommer – kända för sin logistik och sitt kunderbjudande. 

– Vi automatiserar våra processer och går mot bland annat en AI-lösning för vårt varuförsörjningssystem. Vi har en väldigt avancerad prognosmotor som vi redan har implementerat och som vi har stor nytta av  både när det gäller prognostiseringen av inköp, lager och transporter. Vi utvecklar även vårt leverans- och kunderbjudande och redan idag är det möjligt för kunden att se möjliga leveransaternativ redan när man klickar på en viss vara. Amazons inträde kommer innebära ökad konkurrens, men kommer också generera nya samarbetsmöjligheter och att e-handelsmarknaden växer som helhet, tror Svante  Lindgren.

– Det sporrar oss också att fortsätta vässa vår affär och vårt erbjudande till kunderna.

Även pandemin har agerat en extra blåslampa i förändringsarbetet, då särskilt de stora varuhusen i Stockholm och Göteborg, sett vikande försäljning – samtidigt som e-handeln vuxit. 

Omniaktör och marknadsplats

Omkring hälften av Åhléns e-handelskunder väljer att hämta sin beställning i varuhusen, och strategin framåt är att vara en utpräglad omniaktör. 2019 lanserade kedjan en framtida e-handelsplattform: “Åhléns marketplace” – och i samma riktning vill Åhléns gå vad gäller varuhusen – både online och i varuhusen ska Åhléns upplåta plats åt andra retail-aktörer. 

Beståndet av fysiska varuhus ses över,  och vissa har minskat i storlek eller försvunnit. 

 

Första spadtag för Åhléns nya centrallager med Jan Persson, Kilenkrysset, Olov Holst och Birgitta Persson, Sigtuna Kommun, Svante Lindgren, Åhléns och Joakim Hedin,  Bockasjö AB. Foto Åhléns. 

– Våra varuhus roll förändras givetvis i den här omställningen som sker. Vi ser effekter där kunder letar efter sina varor online s k webbrooming, och sedan handlar i varuhuset, samt tittar i varuhuset och handlar online, s k showrooming av t ex möbler, säger Svante Lindgren. 

Många andra retailkedjor går igenom liknande processer och testar sig fram med med olika lösningar –  t ex att göra om butiker till butik/lager. 

Sedan flera år tillbaka flera använder Åhléns sitt största varuhus i Stockholm som onlinelager då vissa exempelvis klädmärken bara finns där. Men logistiskt skickas varorna först till centrallagret i Jordbro, för att först sedan gå ut till kund. 

Vi behöver en logistiklösning som kan möta alla möjliga scenarier och en stor flexibilitet i försäljningskanalerna

– Att kunna skicka från varuhus direkt till kund är intressant, det är något vi tittar på att göra framåt. 

Osäker framtid kräver flexibel lösning

Vilka av satsningarna som kommer att flyga och vilka som kommer falla är det dock ingen som vet – ännu. Det ställer oerhörda krav på flexibilitet hos det nya automationslager som Åhléns efter två års process vågade sig på att beställa. 

– Vi behöver en logistiklösning som kan möta alla möjliga scenarier och en stor flexibilitet i försäljningskanalerna. Samtidigt behöver vi kunna möta försäljningspeakar i alla kanaler på ett kostnadseffektivt sätt, förklarar Svante Lindgren. 

Efter ett år var kravspecen färdig och upphandlingsförfarandet kunde ta sin början. Coronapandemin kom dock in och fördröjde det slutliga beslutet ytterligare. Lägesmässigt  föll valet till slut på Kilenkryssets tomt i Rosersberg.

– I Rosersberg fanns bästa byggklara tomt nära vår största marknad och med geografisk närhet till distributionsterminaler. Det finns också möjlighet att pendla från Jordbro, vilket ger förhoppning om att många av våra medarbetare har möjlighet att följa med till det nya lagret. 

Från batch- till styckehantering

Automationslösningen är en s k “goods to man”-lösning med skyttlar, levererad av Knapp. Lösningen består av  116 skyttlar med 150 000 lagringsplatser där drygt 80 procent av artiklarna kommer kunna lagras. Den följs sedan av ett 2 000 meter långt bansystem, där arbetsstationer som plock, pack, larmning, galgning och sortering servas av robotar. Skyttellösningen kommer till en början finnas i en 4 500 kvm stor höglagerdel med 18 meter i takhöjd, med möjlighet till 50 procents uppskalning på kortare varsel. 

 

Svante Lindgren. Foto Klara Eriksson

– Vi kan även växa ytmässigt med 10 000 kvm om vi skulle behöva det, och på sikt med ännu mer. 

I resten av lagret kommer ex. varor med hög omsättning som säsongs- och reavaror, möbler, lågfrekventa artiklar och farligt gods hanteras. Lagret ska totalt kunna hantera upp till 250 000 ordrar i veckan. E-handelsordrar och butikspåfyllnad ska hanteras parallellt då man helt kommer överge de “batcher” med varor som vanligtvis levereras till fysiska butiker: med ex ett sortiment av en tröja i olika storlekar, och i stället få alla leveranser styckvis. 

Amazon sporrar oss också att fortsätta vässa vår affär och vårt erbjudande till kunderna.

– Vi kommer införa styckehantering även för butiksförsäljningen, och butiksordrarna kommer hanteras från samma plockplatser som e-handeln. Vi förlorar såklart något i effektivitet men på så sätt kan vi expediera kunderna oavsett försäljningskanal. Det finns även fördel med styckehantering även i retail; varorna är säljklara, avemballerade och behoven kan mötas mer precist, säger Svante Lindgren. 

Automation innebär i sig en begränsning i flexibilitet jämfört med manuell hantering, men med den valda automationslösningen tror Svante Lindgren, att man hittat en “gyllene medelväg”. 

– Vi har jobbat länge med att hitta den optimala lösningen och balansen i systemet för att ge oss en högpresterande anläggning oavsett hög- eller lågsäsong, små eller stora artiklar, retail- eller e-handelsordrar, jämn eller ojämn försäljning med få artiklar. 

Av Klara Eriksson

Åhléns – en svensk retailjätte

Åhléns historia började 1899 som postorderverksamhet med namnet Åhlén & Holm i Insjön i Dalarna, och år 1915 flyttades verksamheten till Stockholm, och det första varuhuset och huvudkontoret byggdes Skanstull, där det finns kvar än idag. UNder lång tid satsade man på varuhus inom lågprissegmentet som gick under namnet “Tempo”, men år 1985 omprofilerades samtliga varuhus till Åhléns. Sedan 1988 ingår Åhléns i Axel Johnson AB, som ägs av Antonia Ax:son Johnson med familj.