Handlarna ser dystert på början av 2024

För den 19e månaden i rad ser svenska handlare dystert på de närmast kommande tre månaderna. Detta trots att inflationen sjunker och Riksbanken slutat höja räntorna. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer

Enligt den senaste Handelsbarometern från Svensk Handel, som mäter handlarnas framtidsförväntningar på kommande tre månader, befinner sig samtliga delsegment under det neutrala värdet på 100. Det innebär att svenska handlare uttrycker pessimism för 19e månaden i rad.

– Vi kan inte nog understryka hur allvarligt läget är i delar av branschen. I snart två år har pessimismen varit påtaglig. Vi tror att årets första månader kommer innebära prövningar för många företag, men låt oss nu hoppas att 2024 blir året då det vänder, kommenterar Sofia Larsen, vd för Svensk Handel.

E-handeln hoppades på Black Week

E-handeln möter vikande försäljning till följd av det ekonomiska läget. Delsegmentet backar med 1,6 enheter och landar på 82,1. Förhoppningen om att Black Week skulle resultera i förhöjd optimism infriades inte.

– De mönster vi ser i de fysiska butikerna kan också noteras inom e-handeln. Vi har inte slutat att konsumera, men vi konsumerar färre varor och köpesummorna har minskat markant. Konkurrensen för svenska e-handelsföretag är ofta global, och i tuffa tider likt dessa är det viktigare än någonsin att de ges rätt förutsättningar för att kunna bedriva en framgångsrik verksamhet, kommenterar Sofia Larsen.

Höga hyror för butikshandeln

Stämningen i butikshandeln är ännu lägre, här minskar framtidsförväntningarna med 2,9 enheter och landar på 75,5. Rapporten lyfter att butikshandeln har mött flera utmaningar under 2023 och står inför ännu en i början av det nya året: hyreshöjningar. För många handlare har butikshyrorna ökat med 18 procent på två år. Med detta ökar risken för konkurser och varsel.

– Det är oroväckande att utvecklingen över antalet anställda nu börjar vackla inom butikshandeln. Vi har länge varnat för att varsel kan vara nära förestående. Att säga upp personal är för de flesta en sista utväg, men till slut finns det inga andra möjligheter. Vikande försäljning kombinerat med chockhöjningar av hyran är stora utmaningar för delar av branschen, avslutar Sofia Larsen.