Den 1 mars öppnade speditören Heckscher ett nytt kontor i Helsingborgs hamn. “Helsingborg är ett viktigt nav för logistik i Sverige, det är viktigt för oss att finnas med fysisk närvaro här, säger Christer Jensen, platschef vid nya Helsingborgskontoret.
Sedan den 1 mars har speditören Hecksher Linieagenturer ett tredje kontor i Sverige; på
Strandbandsvägen i Helsingborgs hamn. Bolaget har sedan innan kontor i Stockholm och Göteborg och omkring 25 anställda i Sverige. Bolaget grundades 1797 och är ett av Danmarks äldsta redare, men ägs sedan 2019 av svenska Greencarrier-koncernen med Stefan Björk i spetsen.
– Det känns jättebra att kunna öppna det här kontoret. Planerna på ett lokalt kontor i Helsingborg initierades i höstas och nu är vi tre personer som jobbar här i Helsingborg, berättar Christer Jensen, som jobbat på Heckscher sedan 2019, och har tidigare lång bakgrund från Greencarrier.
Helsingborgsregionen har en stark tillväxt inom logistik. Heckscher har redan har många kunder i regionen, och ser stora behov och potential framåt.
– Närheten till kunderna är väldigt viktig för oss, och Helsingborg är ett starkt logistiknav i Sverige, så det är viktigt att finnas fysiskt på plats här.
Hecksher är verksamma inom sjö- och flygfrakt i grunden och utvecklingen över tid, har precis som för många andra, givit ökat fokus på hållbarhet samt tågtransporter till och från Asien. Hecksher är även nischade inom ISO- & Flexitankar och projektspedition. Kunderna är främst små och medelstora import- och exportföretag.
– Transportbehoven skiljer sig såklart mellan olika kundgrupper, för e-handelskunder är det ofta snabba puckar som gäller, medan det i andra segment kan vara lite mer långsiktig planering, säger Christer Jensen.
Det senaste året har varit en turbulent tid för speditörerna, och fraktkrisen med brist på tomcontainrar och skenande fraktpriser till Asien utmanar hela branschen. För ungefär ett år sedan sjönk volymerna för Hecksher, för att till sommaren öka igen, likt för många transportföretag. Det fraktutbud som normalt sett finns, har inte funnits att tillgå.
– Om vi i vanliga fall letar efter olika transportlösningar så har pandemin tagit det till en ny nivå där vi vänder ut och in på oss själva för att försöka förklara situationen och hitta lösningar för kunderna som antagligen redan har fått vänta längre än vanligt. Det blir personliga relationer och många samtal, Men det har börjat lätta lite för ”Far East-importen”, så jag både tror och hoppas att vi ser ljuset i tunneln. Jag tror att marknaden kommer att normaliseras, men det kommer att ta tid.
Av Hilda Hultén