Nya fartyg som trafikerar Östersjön och Nordsjön måste uppfylla de senaste miljökraven för avgasrening. Men när forskningsprojektet SCIPPER mätte kväveoxidutsläppen hos dessa fartyg visar det sig att hälften av fartygen släpper ut betydligt mer än de borde.
Sjöfartens utsläpp av kväveoxider bidrar till övergödning och har också negativa effekter på människors hälsa. Därför infördes under 2021 kväveutsläppsområden (NECA) i Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen. Det innebär att fartyg som byggs från och med 2021 måste ha motorer som uppfyller de stränga Tier III-gränserna när de trafikerar dessa områden.
I den aktuella studien har EU-projektet SCIPPER gjort 65 utsläppsmätningar på Tier III-fartyg i Östersjön och Nordsjön. Mätningarna har gjorts på fartygens avgasplymer under verkliga körförhållanden med drönarbaserade mätningar över danska vatten och vid tre övervakningsstationer: på Stora Bältbron, i Wedel nära Hamburg och vid Rotterdams hamn. Resultatet visar att fartygen i hälften av mätningarna släpper ut betydligt mer än förväntat.
– Det här är fartyg som trafikerar Östersjön och Nordsjön där det av miljöskäl har införts strängare utsläppskrav för kväveoxid, och då resultaten representerar hur det ser ut i verklig körning är det inte bra. Det visar att de regler som finns för att minska utsläppen från sjöfarten inte fungerar som det var tänkt, kommenterar Erik Fridell, transportforskare på IVL Svenska Miljöinstitutet.
Samma mönster observerades på alla platser, bara runt en tredjedel av mätningarna låg inom de förväntade Tier III-nivåerna för kväveoxidutsläpp. Hälften av mätningarna visade på utsläppsnivåer som var 2-5 gånger så höga som de tillåtna utsläppsnivåerna.
– Det är viktigt att vi lyfter fram de här bristerna i fråga om effektiviteten av Tier III-regleringen för fartyg. Det finns stora förväntningar på att nya fartyg kommer ha betydligt lägre kväveoxidutsläpp, men fungerar inte regleringen som den ska kommer de positiva effekterna på luftkvalitet och miljö att utebli, kommenterar Erik Fridell.