Husqvarna bygger nytt lager i Vaggeryd

2022 flyttar Husqvarna sin reservdelslogistik från gamla fabrikslokaler i Torsvik till 45 000 kvm nytt lager på södra Stigamo i Vaggeryd. Logistiken kommer liksom tidigare att driftas av Postnord TPL. “Kundbeteendena förändras, och vi behöver förbereda vår logistik för det”, säger Husqvarnas supply chain-chef Mats Johansson.

Det är Husqvarna som flyttar in i den 45 000 kvm stora logistikfastighet som logistikfastighetsutvecklaren Infrahubs planerar att bygga på Södra Stigamo i Vaggeryds kommun, där investeraren Catella köpt en 76 000 kvm stor tomt. Planerad byggstart är 1 juni, enligt bygglovshandlingarna. Det nya centrallagret ska försörja återförsäljare i Norden och Baltikum samt regionallager runt om i världen med reservdelar och tillbehör för koncernens tre affärsområden: varumärket Husqvarna med motorsågar, gräsklippare och andra utomhusmaskiner, varumärket Gardena med trädgårdsprodukter, och varumärket Husqvarna Construction med maskiner för bland annat stenbearbetning.

– Vi har ett ökat behov av lagerkapacitet, med ett sortiment som växer och kunder som får nya vanor. Det här är en framtidssäkring för oss och ett led i att effektivisera vår logistik, säger Mats Johansson, supply chain-chef på Husqvarna.

Bolagets nuvarande lager i Torsvik finns i en äldre industrifastighet som Husqvarna tidigare använde för att tillverka diskmaskiner, som sedan byggts ut med en lagerdel. Lagret ägs sedan en tid av Blackstone.

Mats Johansson. Foto Husqvarna

– Ytmässigt är det gamla ungefär lika stort som det nya lagret, men de olika funktionerna är mer utspridda. I det nya lagret kan vi få till en betydligt effektivare lösning. Vi gjorde analyser kring vart vårt “center of gravity” för centrallagret fanns, och kom fram till att Jönköping och Vaggeryd låg väldigt bra till. Sedan var det ju skönt att vi kunde hitta en lokal lösning, bara fyra minuter från vårt gamla lager.

Husqvarna hyr det nya lagret av Infrahubs på ett tioårskontrakt. Driften av lagret sköts sedan 2018 av Postnord TPL, som efter en avtalsförlängning även följer med till det nya lagret.

– Samarbetet har fungerat bra hittills, vi är väldigt nöjda med Postnord TPL. Tidigare var det Electrolux som skötte vår logistik i många år, men när de flyttade sin egen reservdelslogistik från Jönköping till Mariestad 2017 så bytte vi.

Coronautmaning med global logistik

Husqvarna grundades på 1600-talet och sysslade under många år med vapentillverkning. Genom åren har bolaget tillverkat motorcyklar, mopeder, cyklar, utombordsmotorer, gjutjärnsspisar, symaskiner, vitvaror och motorsågar. Electrolux ägde Husqvarna mellan 1978 och 2006, därefter blev Husqvarna återigen ett eget bolag. Bolaget har fortfarande sitt huvudkontor i Husqvarna, där även motorsågsproduktionen finns, men idag är man är en global koncern, med produktion och lager utspridda i 43 länder världen över, 12 000 anställda och en omsättning på 42 miljarder SEK. Bolagets största tillverkningsenheter ligger i Huskvarna, , Aycliffe i England, Mielec i Polen, Ulm Tyskland, Orangeburg och Nashville i USA, Shanghai i Kina samt Kawagoe i Japan.

Husqvarna tillverkar motorsågar, gräsklippare, trädgårdsprodukter och stenbearbetningsmaskiner.

– Vi har ett 30-tal större distributionslager och produktionsenheter utspridda på flera kontinenter. Härifrån Jönköping försörjer vi kunder i Norden och Baltikum med tillbehör och reservdelar, men vi försörjer även en del våra andra lager i världen med påfyllnadsvaror härifrån. Det är ett globalt försörjningsnätverk.

Pandemin har inneburit utmaningar för koncernen, berättar Mats Johansson.

– Corona har ställt allt på ända för alla företag med global produktion och logistik, med kapacitetsbrister, produktionsstörningar, förseningar och fördyrad frakt.

Enligt honom hade Husqvarna dock god krisberedskap och lyckades hantera situationen på ett tidigt stadium, vilket minimerat påverkan.

– Vi fattade snabbt beslut om att beställa in material tidigare och har hållit nära kontakt med våra leverantörer. Vi har även förändrat våra bokningsrutiner när det gäller transporter, där man behövt ha längre framförhållning än vanligt. Vi har också kört betydligt mer transporter på tåg från Kina till Europa. Men vi har klarat krisen bra, och hade ett jättebra resultat under Q1 2021.

Av Hilda Hultén