Huthirebellerna ska efter ett ledarskifte ha upphört med sina anfall på Israel och fartyg i Röda havet, det rapporterar nyhetsbyrån AP. Om det visar sig att oroligheterna är över skulle det få stor påverkan på globala sjötransporter, det menar benchmarkingföretaget Xeneta. Men rederier lär inte återvända utan säkra garantier.
Nyhetsbyrån AP rapporterar att Jemens Huthirebeller signalerar att de upphört med sina attacker mot både Israel och fartyg i Röda havet, i ljuset av en skakig vapenvila i Gaza-remsan. Det framgår av ett brev som organisationen ska ha publicerat, även om uppgifterna inte bekräftats officiellt. De skriver också att om Israel fortsätter anfalla Gaza kommer de återuppta attackerna.
Norska Xeneta, som bl a analyserar världens containerpriser, skriver i ett pressmeddelande att om situationen i Röda havet stabiliseras så skulle det ha kraftig påverkan på de globala containertransporterna till havs. Men de belyser också att det krävs flera säkra garantier innan rederierna återvänder i stor skala.
– Detaljerna är oklara och man kan inte basera säkerheten för besättningar, fartyg och last på Huthirebellernas ord. Transportörer behöver mycket mer säkerhet än så och, kanske ännu viktigare, det gör även försäkringsbolagen, kommenterar Peter Sand, chefsanalytiker på Xeneta.
Peter Sand berättar att även om olika rederier har olika tolerans för riskerna inblandade så har antalet fartyg som passerar genom Suezkanalen minskat under 2025. Två fartyg från CMA CGM passerade i november.
Kan bli prisfall
Efter att det blev för riskabelt att skicka fartygen genom Röda havet och Suezkanalen har de flesta rederier lett om trafiken runt Afrikas Godahoppsudden. Den längre rutten absorberar idag ca 2 miljoner TEU av den globala kapaciteten för containerfrakt och ställer ökade krav på flottorna.
Skulle trafiken återvända till Röda havet i stor skala så skulle det minska transportarbetet som krävs av flottorna, vilket skulle kunna få fraktpriserna att rasa. Åtminstone om inte rederierna vidtar drastiska åtgärder för att motverka prisfallet, som att stoppa fartyg, skrota dem, segla långsammare och ställa in seglingar.
– De genomsnittliga spotpriserna från Asien till Nordeuropa, Medelhavet och USAs östkust – tre handelsrutter som normalt skulle passera Röda havet – har alla sjunkit med mer än 50 procent sedan årets början. En omfattande återgång av containerfartyg till Röda havet skulle översvämma marknaden med kapacitet och få fraktpriserna att falla ännu lägre på global nivå, inte bara på de rutter som påverkas direkt av omledningarna, kommenterar Peter Sand.
Enligt företagets prognos kommer fraktpriserna falla upp till 25 procent globalt under 2026. Utan några förändringar i Röda havet.
– Det finns fortfarande många obesvarade frågor, men effekterna av en storskalig återkomst skulle vara seismiska för transportörer och rederier, avslutar Peter Sand.

